Damp op drinken - Cocktailparty

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Damp op drinken - Cocktailparty

Hey,

Hoe verkrijg je het effect op drinken (cocktails) dat je soms tegen komt op cocktailparty's. Voor degene die het niet kennen: Het is een soort damp die precies uit je glas overloopt.

Ik ben op zoek naar de manier om dit effect te verkrijgen.

Alvast bedankt!
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Damp op drinken - Cocktailparty

Dit kun je doen met droogijs. Dit is vast CO2 met een temperatuur van -78 °C.

Er zijn droogijsleveranciers die ondermeer leveren aan laboratoria en restaurants.

Berichten: 205

Re: Damp op drinken - Cocktailparty

Ehhh... als je droog ijs gaat gebruiken weet ik niet of je het dranje geleik op kan drinken zonder dat je tong een ijs lollie word... als het drinken niet al bevroren is :oops:

Berichten: 168

Re: Damp op drinken - Cocktailparty

Tuurlijk wel. Een klontje droogijs doet vrijwel niks met je drinken. Het ziet er leuk uit en het is veilig, alleen je moet het klontje niet opdrinken... Das koud Afbeelding Het wordt een ander verhaal als je er een schep droogijs in doet. Dan zal het drankje wel bevriezen. In cocktails zit echter sowieso alcohol (meestal), en dat verlaagt ook nog eens het vriespunt.

Berichten: 147

Re: Damp op drinken - Cocktailparty

Een stukje droogijs koelt je vloeistof zeker af, maar het zal beperkt zijn. Het effect iz ook vrij snel weg denk ik. Klopt dat?

Anders zit er namelijk wel wat meer dan een klontje droogijs in denk ik.

Berichten: 274

Re: Damp op drinken - Cocktailparty

Tuurlijk wel. Een klontje droogijs doet vrijwel niks met je drinken. Het ziet er leuk uit en het is veilig, alleen je moet het klontje niet opdrinken... Das koud Afbeelding Het wordt een ander verhaal als je er een schep droogijs in doet. Dan zal het drankje wel bevriezen. In cocktails zit echter sowieso alcohol (meestal), en dat verlaagt ook nog eens het vriespunt.
Ik weet het niet of het niks doet, de pH daalt wel door het droog ijs. Zelfs van een klein stukje al wel, maar extreem zuur word het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Damp op drinken - Cocktailparty

Lijkt mij nogal sterk: de meeste cocktails zijn aan de zure kant en er zit vaak al koolzuurgas in opgelost.

Berichten: 168

Re: Damp op drinken - Cocktailparty

Als je je glas 5 minuutjes in je handen houdt, is het weg, ja. Ligt natuurlijk ook aan de grootte van de blokjes. De pH-verandering is te verwaarlozen, het meeste gas komt er gewoon uit.

Berichten: 497

Re: Damp op drinken - Cocktailparty

Ik had zelf eens een warm blikje cola Afbeelding , daar heb ik dus natuurlijk meteen wat vloeibare stikstof in gegoten.

Het geeft een erg vermakelijk effect en je drankje is weer ijskoud.

Berichten: 168

Re: Damp op drinken - Cocktailparty

Vloeibare stikstof, daar haal je met een pincet en een watje wratten mee weg! :oops:

(We hadden op het eind van de demodag wat over)

Reageer