studeren

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

studeren

ik zit met een probleem. mijn laatste tweewekelijkse rapport was echt barslecht. en zo vlak voor de examens is dat niet iets dat je moed of hoop heeft. ik weet wel dat het aan mezelf ligt, dat ik te lui ben en te weinig werk, maar ik weet niets wat er kan tegen doen. soms heb ik wel van die momenten dat ik veel werk, maar dat is slechts tijdelijk. heeft er iemand soms tips hoe ik van die eeuwige luiheid kan afgeraken.

dit is mijn laatste jaar aan het middelbaar en ik zou het erg vinden moest ik er nu niet doorgeraken.

bij voorbaat dank.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 15

Re: studeren

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn eeuwige luiheid speelt enkel de parten bij een paar vakken, maar het is ook een alarmerend probleem.

Probeer leren leuker te maken. Ik luister naar muziek die ik graag hoor en drink en eet wat tijdens het leren om de verveling tegen te gaan. Ik leer ook enkel 's avonds, omdat er dan minder dingen te doen zijn die me afleiden. Hoewel er velen zijn die juist 's avonds niet willen leren, omdat er dan voor hen interessantere dingen zijn.

Ook als ik weer eens geen zin heb, dan leg ik mezelf doelen op. Dat ik de leerstof MOET leren tegen een bepaald tijdstip. En als ik dan geleerd heb lekker naar TV kan kijken of wat op de PC zitten.

Ik weet niet of deze dingen je probleem zullen verdringen. Bij mij hielp het allesinds.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: studeren

ik weet wel dat het aan mezelf ligt, dat ik te lui ben en te weinig werk, maar ik weet niets wat er kan tegen doen. soms heb ik wel van die momenten dat ik veel werk, maar dat is slechts tijdelijk.
Wat mij in het verleden goed geholpen heeft en wat jou misschien ook kan helpen:

Bepaal hoeveel uren je voor een bepaalde opdracht / hoeveelheid huiswerk / etc. nodig hebt.

(vergt wat inschattingsvermogen)

Maak op basis daarvan een werkschema voor jezelf.

En hou jezelf daaraan!

Mogelijke hulpzame middelen om je aan je schema te houden:

Zorg voor zo min mogelijk afleiding terwijl je bezig bent.

Maak deze planning bekend aan je omgeving.

Spreek met je omgeving af dat ze je (kunnen) controleren en hierbij steunen.

Zorg voor een soort beloning voor jezelf.

(bijvoorbeeld: planning goed afgerond = doel behaald = een uurtje (extra) snuffelen op het wetenschapsforum.nl 8) )

Misschien kun je je probleem ook eens bespreken met een studiebegeleider / decaan?

Bij twijfel niet schromen: daar zijn die mensen voor en je bent echt niet de enige hoor!

Het zijn maar tips he, je begrijpt dat mijn disclaimer luidt:

"door mij in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor jouw toekomst". :wink:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: studeren

Twee adviezen:

Als je niet voor jezelf kunt werken, tracht dan anderen gelukkig te maken. Denk aan je ouders.

Werk voor je ouders

Werk met de materie, doorworstel ze, stel vragen..hoe dieper je werkt met de leerstof hoe interessanter het wordt.

Je zult je vragen stellen waarop je antwoorden wilt weten en dat kan alleen..door nog meer kennis te vergaren.

P.S.: ik heb in het middelbare onderwijs ook niets gedaan dus heb advies 1 gevolgd.

Het tweede advies is vooral ontstaan uit men universitaire ervaring dat zelfs de saaiste onderwerpen na een tijd boeiend kunnen worden.

In ieder geval, veel succes en probeer even op de tanden te bijten!
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: studeren

Ik heb tot m'n 5de middelbaar ook niks gedaan, tot ik einde 5de jaar zag (na echt herhaaldelijke waarschuwingen die ik in de wind sloeg) dat ik er niet zou doorgeraken, de eerste keer in m'n leven (jaja heel filosofisch) besefte ik plots dat er wat moest gebeuren, ik had op m'n eerste examens 3 buizen en de rest was nauwelijks boven de 50%. Ik heb voor m'n eindexamen dan ook immens geleerd omdat ik zo een toffe klasgroep niet wou kwijtspelen door wat luiheid, na die 2 weken hard werken had ik op m'n eindrapport 68% (wat ik zelf knap vond en het gaf me goede moed), jammer genoeg bleef ik wel met 2 herexamens zitten waar ik dan ook hard voor gewerkt heb, en ben er dan ook glansrijk in geslaagd. Ik moet zeggen dat dit jaar het studeren iets vlotter goed, en dat het ook minder aan voelt als sleur.

Ik had vroeger vaak het gevoel dat ik niet moest leren, omdat de leerstof niet echt moeilijk/interresant genoeg was en het gaf dan ook geen verbijsterend goed gevoel om er voor te gaan presteren. Daarom denk ik ook dat je je pas kan inzetten voor iets als je er een zeker gevoel en overwinning voor terugkrijgt. Mss moet je die op een of andere manier gaan zoeken :wink: (denk bv na over wat je later wil gaan, wat je verliest mocht je een jaartje moeten dubbelen enzovoort ...)

En onthoud voor de examens (als je in belgie woont staan die niet meer zover van je bed), goed begonnen is half gewonnen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: studeren

in ieder geval enorm bedankt voor de tips. ik ga er enkele uitproberen.

maar elk jaar heb ik zoiets van, nu moet ik echt beginnen leren anders ga ik nooit door mijn jaar geraken, maar meestal ben ik er zonder echte problemen door (enkel frans, meestal een vakantiewerk, dat is nu echt iets dat ik niet kan).

maar langs de andere kant is het de eerste keer dat er zo een slechte nota in mijn rapport staat, dus toch maar leren.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: studeren

made in flanders schreef:in ieder geval enorm bedankt voor de tips. ik ga er enkele uitproberen.

maar elk jaar heb ik zoiets van, nu moet ik echt beginnen leren anders ga ik nooit door mijn jaar geraken, maar meestal ben ik er zonder echte problemen door (enkel frans, meestal een vakantiewerk, dat is nu echt iets dat ik niet kan).
Ben jij een kloon van mij? Ik weet niet hoe ik het deed, maar vorig jaar, bij de slotexamens van juni, had ik zonder enige voorbereiding, dus alles die namiddag op voorhand vlot 70% gehaald?!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: studeren

hmm, nee, ik had 69% gehaald.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: studeren

Ik bedoel maar dat we gewoon zeer vergelijkbare leerattitudes hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: studeren

over het jaar zelf wss wel. maar net voor de examens begin ik meestal (wel niet zo intensief) toch iets te leren.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: studeren

Droog dingen leren is mij nooit gelukt. De enige manieren voor mij waren door te oefenen (bijv. voorbeeldexamens maken of opgaven in de leerstof) of door achtergronden op te zoeken die het interessant maken. Misschien helpt 1 van deze 2 bij jou?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: studeren

wat precies bedoel je met voorbeeldexamens? lijkt mij interessant.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: studeren

Oude tentamens uit voorgaande jaren of proeftentamens die je docent bijvoorbeeld heeft.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: studeren

maar hoe moet je daar aangeraken en hoe weet je dan je punten die je het jaar ervoor zou gehad hebben?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 866

Re: studeren

Ik heb ooit eens toevallig , ongewild, 8 series van 20 vragen in handen gekregen van een examen dat ik enkele dagen later moest afleggen.

Dus ik maar vlijtig studeren om die 160 vragen te kunnen beantwoorden. Wat bleek, dat ik de ganse cursus kende en uitstekend slaagde. Is dat misschien de betekenis van wat een voorbeeldexamen kan zijn ?

Reageer