Vragen over alcoholgisting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 35

Vragen over alcoholgisting

Dag mensen,

Ik ben momenteel een proef voor morgen aan het voorbereiden, nu snap ik grotendeels waar ik mee bezig ben, maar ik zit nog met enkele vragen.

Morgen gaan we met bakkersgist glucose gisten (zeg ik het zo goed?). Onder anaerobe omstandigheden zijn er verschillende factoren die het proces vertragen of versnellen, en daar heb ik een paar vragen over, eerst een inleiding:

Bij de regulatie van de snelheid van de gisting speelt het allosterisch enzym 'Fosfofructokinase' een zeer belangrijke rol. Het enzym katalyseert bij de glycolyse de omzetting van fructose-6-fosfaat naar fructose-1-6-difosfaat

1. ADP en AMP versnellen de reactie, terwijp ATP vertraagt. Hoe zit dat? Heeft dat iets te maken met dat 1 fosfaatgroep met een fructose molecuul reageert?

2. Citroenzuur vertraagt de reactie ook, waarom?

En nog 1 vraag, bij toevoeging van zuurstof neemt de snelheid ook sterk af, komt dan omdat de reactie dan aeroob wordt?

Bij voorbaat dank:)

Jorick Bruins
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 448

Re: Vragen over alcoholgisting

bij toevoeging van zuurstof neemt de snelheid ook sterk af, komt dan omdat de reactie dan aeroob wordt?


Alcohol is het resultaat van een anaërobe gisting. Zuurstof remt en stopt dus uiteindelijk de gisting.

Re: Vragen over alcoholgisting

Dit helpt je wel op weg, de citroenzuurcyclus

http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuurcyclus

typo

Berichten: 2.746

Re: Vragen over alcoholgisting

als er zuurstof in het systeem komt concentreert de gist zich vooral op zn voortplanting, waardoor het minder alcohol produceert

Reageer