kolorimetrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 39

kolorimetrie

Hallo,

ik moet de hardheid van water bepalen mbv kolorimetrische analyse.

Kent iemand een site met info hierover?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kolorimetrie

Aquariumwinkels verkopen kleurstripjes waarmee je de hardheid van water kunt meten. Telt dat als colorimetrie?

Berichten: 11

Re: kolorimetrie

Bedoel je een kwantitatieve calciumbepaling in water??

Zoe eens met google op calcium complexon of calcium titratie

Berichten: 39

Re: kolorimetrie

Ik moet in een 250 ml maatkolf, 125ml leidingwater, 10 ml indicator en 25 bufferopl pipettrn. en ddaarna aanvullen met gedest. water. Daarna moet ik dit mengsel mengen met resp. 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 ml. EDTA. En hierna de extinctie meten. Hieruit moet ik de totale hardheid van water bepalen.

En wat is het verschil tussen deze analysemethode en de titratie methode?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kolorimetrie

Het verschil lijkt me duidelijk: bij een titratie gebruik je een indicator die op een gegeven moment vertelt dat het op is terwijl je een stof toevoegt die een chemische reactie aangaat met je monster, en bij een colorimetrische analyse gebruik je de kleurintensiteit van een complex om te meten hoeveel erin zit. Ofwel: deze technieken hebben bijna niets gemeenschappelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kolorimetrie

Ik kan me herinneren dat ik vroeger ook zoiets moest doen.

Dit is eigenlijk een titratie, maar het omslagpunt bepaal je nu niet visueel, maar m.b.v. een spectrometer.

Als ik me goed herinner, dan zie je de extinctie heel langzaam afnemen bij toevoeging van de EDTA-oplossing. Naarmate je het equivalentiepunt nadert, gaat de afname steeds sneller. Bij het omslagpunt klapt hij ineens omlaag.

ik moest dit vroeger bij twee golflengten doen: op die van de indicatorkleur voor het equivalentiepunt en op die na het equivalentie punt (deze laatste 'klapt' dus ineens omhoog he...)

Berichten: 39

Re: kolorimetrie

Ik moet de extinctie meten met een golflengte van 620 nm. Kan iemand me zeggen waarom speciaal 620 nm?

En de pH van de bufferopl moet 10 zijn. Waarom 10?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kolorimetrie

Ik vermoed dat 620 nm het absorptiemaximum is van de indicator. Is je indicator toevallig eriochroom-T-zwart? Dan is het het maximum van het calcium-eriochroom-T-zwart-complex.

En pH 10..., dat weet ik zo ook niet, maar ik vermoed dat dat te maken heeft met het (vermoedelijke) gegeven dat EDTA voor calcium bij die pH het beste werkt.

Edit: ik heb nog even zitten zoeken. Het is inderdaad zo dat EDTA-complexen met aardalkalimetalen (zoals calcium en magnesium) weinig stabiel zijn en dan nog het stabielst bij een pH van 10 of hoger.

Berichten: 39

Re: kolorimetrie

Marjanne schreef: Ik vermoed dat 620 nm het absorptiemaximum is van de indicator. Is je indicator toevallig eriochroom-T-zwart? Dan is het het maximum van het calcium-eriochroom-T-zwart-complex.
Ja eriochroom-T-zwart is m'n indicator. Maar wat wordt bedoeld met absorptiemaximum?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kolorimetrie

Het maximum van de lichtabsorptie door het complex calcium-Eriochroom-T-zwart.

Van deze lichtabsorptie meet je bij 620 nm de extinctie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kolorimetrie

Dit betekent dat licht van 620 nm het beste wordt opgenomen door erio-T. Dit komt de nauwkeurigheid ten goede.

Berichten: 39

Re: kolorimetrie

Bedankt voor de reakties!

Berichten: 39

Re: kolorimetrie

marco90 schreef: Ik moet in een 250 ml maatkolf, 125ml leidingwater, 10 ml indicator en 25 bufferopl pipettrn. en ddaarna aanvullen met gedest. water. Daarna moet ik dit mengsel mengen met resp. 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 ml. EDTA. En hierna de extinctie meten. Hieruit moet ik de totale hardheid van water bepalen.
Ik heb de extinctie van de oplossingen gemeten en heb in een grafiek de extinctie uitgezet tegen de hoeveelheid EDTA.

Maar nu weet ik niet hoe ik de totale hardheid moet bepalen. Moet ik eerst de concentraties bepalen met de wet van Lambert-Behr (extinctie= ε x c x d , waarbij ε=molaire extinctie coefficient, c=concentratie, d=diameter cuvet)? Zo ja, wat is de waarde van ε?

Of moet dit via een andere manier?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kolorimetrie

Ik denk dat dit niet nodig is.

Beschrijf eens hoe je grafiek er uitziet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kolorimetrie

Ik heb je grafiek via mail ontvangen. Voor de mee-lezers zet ik de waarden hieronder neer:

EDTA (ml.) Extinctie (A.)

0 0,117

1 0,119

2 0,126

3 0,157

4 0,462

5 0,464

6 0,471

7 0,464

8 0,46

9 0,433

10 0,431

Ja ziet dat er tussen 3 en 4 ml iets gebeurt. Hoe zou dat komen, denk je? En wat betekent die hoeveelheid toegevoegde EDTA-oplossing voor je calcium- en mangesiumionen?

Reageer