1,1,1-trifluorethanol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

1,1,1-trifluorethanol

Hallo,

Bestaat deze stof? Het eerste C-atoom is toch deze gebonden aan de O, hier kunnen toch geen 3 groepen op staan. ik zou denken dat alleen 2,2,2-trifluorethanol bestaat.

Bedankt

Berichten: 2.399

Re: 1,1,1-trifluorethanol

Je mag er vanuit gaan dat bij 1,1,1-trifluorethanol de OH groep aan het dan 2e C atoom vast zit.

Berichten: 72

Re: 1,1,1-trifluorethanol

Maar in principe klopt dit toch niet, de OH groep is toch belangrijker dan de halogeensubstituenten en dan moet de OH groep dus aan het eerste C-atoom vastzitten en de fluoratomen aan het tweede.

Berichten: 147

Re: 1,1,1-trifluorethanol

Volgens mij moet je de getallen voor je naam zo laag mogelijk houden. Drie keer 1 en 1 keer 2 krijg je dan. Maar F3CCOH bestaat wel als oplosmiddel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 1,1,1-trifluorethanol

Xenon schreef: Hallo,

Bestaat deze stof? Het eerste C-atoom is toch deze gebonden aan de O, hier kunnen toch geen 3 groepen op staan. ik zou denken dat alleen 2,2,2-trifluorethanol bestaat.

Bedankt
De juiste naamgeving volgens IUPAC is inderdaad 2,2,2-trifluoroethanol.

Maar in dit geval kun je 1,1,1-trifluoroethanol ook niet helemaal fout rekenen omdat deze naam ook eenduidig de struktuur weergeeft. De 3 fluoratomen op positie 1 leiden er automatisch toe dat de OH wel op positie 2 moet zitten (ook al heeft een OH een hogere prioriteit).

Omdat een minder geoefend chemicus met 1,1,1-trifluoroethanol de fout in zou kunnen gaan (5 substituenten aan een koolstof) zou ik de IUPAC naamgeving toch veruit de voorkeur geven.

Berichten: 3.145

Re: 1,1,1-trifluorethanol

Omdat een minder geoefend chemicus met 1,1,1-trifluoroethanol de fout in zou kunnen gaan (5 substituenten aan een koolstof) zou ik de IUPAC naamgeving toch veruit de voorkeur geven.
Iemand die dit soort naamgevingen bezigt zou zeker moeten weten dat een 5-voudig gesubstitueerd koolstof atoom wel heel bijzonder is :oops: .

Berichten: 147

Re: 1,1,1-trifluorethanol

Chemdraw geeft inderdaad ook aan dat het 2,2,2-trifluorethanol is....

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: 1,1,1-trifluorethanol

Bedankt allemaal

Reageer