gebruik caustic soda

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

gebruik caustic soda

Heeeee,,

Ik heb al op veel topic's gekeken,

maar het is me nog niet echt duidelijk wat nu de beste manier is om caustic soda te gebruiken als gootsteenontstopper, hoe je het beste te werk kunt gaan.

Kan ieman me hiermee opweg helpen?

xx

Berichten: 278

Re: gebruik caustic soda

Een beetje in een badje doen en dan je voeten erin......

Voor wat gebruiken???

Berichten: 25

Re: gebruik caustic soda

oow ja inderdaad handig, om je gootsteen te ontstoppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gebruik caustic soda

Mja op de verpakking staat dat je het in je gootsteen gooit met een plens koud water erachter aan.

Fout idee, je moet idd het zaakje in de gootsteen gooien, maar eerst een litertje heet water ofzo afnemen uit de kraan die je daarna niet te vlug maar wel constant erbij doet, anders kan de verstopping juist erger worden.

Probeer wel een hand aan de PVC-buis te houden; als het zó heet wordt dat je je hand eraan zou verbranden, voorzichtig koud water toevoegen.

Berichten: 3.145

Re: gebruik caustic soda

Zo heet mogelijk is het devies, niks geen heet water uit de kraan of koud water er bij. Het moet koken en niet zo'n beetje ook. Heet water uit de kraan is niet heet genoeg. Water koken in een ketel of waterkoker en dat gebruiken.

Dus, ongeveer een kwart tot een derde deel van die fles met NaOH-korreltjes (witte korreltjes, ca. 2 mm doorsnee bij het spul dat ik ken) in de gootsteen schenken en daar langzaam een beetje kokend water bij schenken. Je hoort het dan razen in die gootsteen. Als dat stopt, dan weer wat kokend heet water er bij tot het weer is uitgeraast. Dit doe je zo een keer of 5 en dan schenk je er een grotere hoeveelheid kokend water achteraan. Dat gaat gepaard met flink wat geweld in die buizen, maar dat moet ook. Een paar minuutjes laten inwerken. Tenslotte eerst naspoelen door een ketel kokend heet water snel er achteraan te schenken en daarna goed naspoelen met koud water door de kraan open te zetten.

Dit is een redelijk gevaarlijk klusje. Soms is het geweld in de buizen zo groot dat er een fontein van NaOH/water/drab omhoog komt uit de gootsteen. Heel goed oppassen dus en niet met je hoofd er boven gaan hangen om te kijken wat er allemaal gebeurt. Tevens krijg je een flinke pluim zeer vervelende nevel, die je niet moet inademen en die ook akelig werkt op de ogen. Dus goed ventileren.

Succes verzekerd! Afbeelding

Berichten: 25

Re: gebruik caustic soda

Bedankt allemaal,

Reageer