[scheikunde] farmacologie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] farmacologie

Geneesmiddel is zuurig: pKa 4,2, hoeveel is er in de maag (pH 2) gedissocieerd?

Berichten: 181

Re: [scheikunde] farmacologie

nulkommanul

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] farmacologie

Dit is niet waar, iets van 99,9% is ongedissocieerd en 0,1% is gedissocieerd. Je kunt dit uitrekenen met de Hendersson Hasselbach vergelijking.

P.S. Julian zeker? :oops:

Leon

Berichten: 4

Re: [scheikunde] farmacologie

ja klopt Leon, maar de pH en de pka kan ik invullen maar wat vul je dan in bij de [Ca] en [Cb]?

p.s. ik moet namelijk nog steeds een tentamen doen Afbeelding maar het einde is inzicht,

p.s.2maar weet je ook antwoord op mijn andere vraag?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] farmacologie

Ik noem [Ca] en [Cb] liever de verhouding zout/zuur (in dit geval). Je kunt de uitkomst van de breuk uitrekenen. Dit is inweze alles wat je nodig hebt.

Bij deze breuk is alleen de uitkomst interessant, of je de uitkomst nou bereikt door 100/1000 = 0,1 of 10/100 = 0,1 te doen maakt allemaal niet meer uit.

Over de P.S 2. Dit is echt een hele algemene vraag, ik kan het sommetje zo ook niet maken uit mijn hoofd. Als je de link van rwwh leest moet je er zelf uit kunnen komen. Zelfs als ik hem kon maken heb je er niks aan, want volgende keer vragen ze niet de bindings constante maar Vmax en dan zit je met het zelfde probleem.

Berichten: 181

Re: [scheikunde] farmacologie

:oops: OK, mijn eerste antwoord "nulkommanul" (naar aanleiding van je 'forum-naam') was niet geheel goed, maar diende om aan te tonen - een zeer lage waarde / percentage / aandeel ...

Je 2de vraag is: "hoeveel van het medicijn is gedissociëerd?"

- je moet dus de exacte concentratie [ca] en [cb] weten 8-[ ? - dan hebben we toch iets meer gegevens nodig, zoals bijvoorbeeld: hoeveel medicijn (actieve werkstof) bevindt zich in de maag; of grootte/volume van de maag (is deze dan ook volledig met maagsappen (pH ~2) gevuld?); de molaire-massa van het medicijn .....

Gegroet,

OMS

Reageer