labo aldehyden en ketonen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

labo aldehyden en ketonen

hey kan iemand mij helpen?

ik vind het antwoord op volgende vragen niet:

1. de reactie die optreedt wanneer je zilvernitraat en natriumhydroxide samenvoegt.

2. de redoxreactie(in basisch midden) bij de vorming van de zilverspiegel met aceetaldehyd.

3. de redoxreactie voor aceetaldehyde met Cu2+ in basisch midden

bedankt voor degene die mij helpen :oops: <table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: labo aldehyden en ketonen

1. dan ontstaat een zilver hydroxide neerslag en natriumnitraat.

2 + 3. hierbij oxideert acetaldehyde tot azijnzuur en reduceert Ag+ of Cu2+ tot zilver of tot koper(I)oxide. Deze twee methodes dienen dus allebij voor het aantonen van aldehyden. (silver mirror test en fehling's solution/Benedict's solution)

Meer info hierover op http://www.chemguide.co.uk
Hitting it... by chance?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: labo aldehyden en ketonen

Plutonium: dit zijn opdrachten aan Royal, en Royal leert niets als wij de vragen beantwoorden. Op dit forum proberen we liever de vraagsteller te helpen zelf de oplossing te vinden dan te tonen hoe goed we de stof zelf beheersen!

Berichten: 2.337

Re: labo aldehyden en ketonen

of tot koper(I)oxide


bestaat er niet alleen koper(II)oxide? :oops:

Berichten: 168

Re: labo aldehyden en ketonen

Nee, koper heeft meerdere valenties.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: labo aldehyden en ketonen

koper(II)oxide: CuO

koper(I)oxide: Cu2O
Hitting it... by chance?

Berichten: 2.337

Re: labo aldehyden en ketonen

Ik dacht dat (II) het oxidatiegetal was.

en ik dacht dat koper alleen II had.

Berichten: 168

Re: labo aldehyden en ketonen

Valenties, oxidatiegetallen, het loopt allemaal door elkaar. Oxidatiegetal is trouwens sowieso een vrij nutteloos begrip, het wordt alleen gebruikt om bepaalde verbindingen te verklaren. Zuurstof kan verder oxidatiegetallen hebben van + een ahalf, - een half, 1, 2, -1, -2... Zo zie je maar hoe breed het kan.

Reageer