pentaborane

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.153

pentaborane

Beste forum vrienden,

Ik heb een probleempje...

Kan iemand mij even uitleggen hoe de structuur van pentaborane in elkaar zit? Via wikipedia kan je een structuur vinden, maar hoe zit dat met de H-tjes?

pentaborane is B5H9

alvast bedankt.

Jeroen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: pentaborane

Je bedoelt de R-B-H-B-R bindingen zeker?

Dit zijn een soort hybride bindingen, er staat me iets bij van '3-center-2-electron-bonding'.

[edit]

Gevonden op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/3-center-2-electron_bond
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.153

Re: pentaborane

juist die bindingen bedoel ik. Maar ook die vijfde B die naar alle vier de anderen gaat, en dan nog een H-tje heeft.... :oops:

Berichten: 62

Re: pentaborane

Je kan het op NIST proberen te doorgronden.....

Berichten: 266

Re: pentaborane

Een poging: Link

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: pentaborane

De bindingsvormen in boranen wordt gedomineert door de electron deficiëntie. Er zijn niet genoeg electronen om 'gewone' covalente 2c-2e bindingen aan te gaan. Om de strukturen enigzins te rationaliseren wordt gebruik gemaakt van de multicenter bindingen (de 3c-2e bindingen). Hiervan heb je drie types in boranen:

Afbeelding

De binding van het bovenste B-H fragment kun je beschrijven als een resonantie hybride van 4 gedegenereerde bindingsstrukturen waarbij het bovenst B atoom naast een gewone binding met H, een open boorbrug vormt met 2 van de booratomen en een gesloten boorbrug vormt met de twee andere.

Afbeelding

NB: in de 3c-2e gesloten boorbinding zit geen koolstof zoals de tekening zou kunnen suggereren. Het is slechts een weergave van dit type 3c-2e binding.

Reageer