[scheikunde] profielwerkstuk Al + NaOH + H2O

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] profielwerkstuk Al + NaOH + H2O

neej ik ben niet de zoveelste crofty-bom gek.

ik doe mijn profiel werkstuk over hoe het komt dat NaOH met water het een bom kan zijn.

aangezien me begelijder het niet zo slim vond om "de bom" zelf te maken, heb ik na overleg besloten meer op de reactie in te gaan(een literatuur onderzoek ofzo), hoe het komt dat de stoffen met elkaar reageren enzow. ik ben nu bezig wat hoofd en deelvragen te bedenken. en heeft iemand misschien wat ideen, of kan iemand mij een richting op sturen.

ik hoef geen recepten en andere onnozele *kijk ik kan troep bij elkaar gooien en hard weg rennen* reacties

graag alleen serieuze antwoorden

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] profielwerkstuk Al + NaOH + H2O

Gebruik de zoekfunctie even onlangs was er een grote topic over waar veel informatie instaat hij noemt: zelf bommen maken.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] profielwerkstuk Al + NaOH + H2O

dankje wel :oops: , kga meteen zoeken.

enventueel andere mensen die me nog kunnen helpen ik hoor het graag

Berichten: 73

Re: [scheikunde] profielwerkstuk Al + NaOH + H2O

en als werkstuk-maker ken je vast Wikipedia wel... :oops: 8-[

Berichten: 4

Re: [scheikunde] profielwerkstuk Al + NaOH + H2O

jah die ken ik al, staan veel leuke weetjes op :oops:

ik heb de volgende hoofdvraag en deelvragen bedacht, ik ga hierbij meer in op de stof NaOH aangezien we nu ook bij het hoofdstuk zuren & basen zijn, vind ik dit wel intressant.

hoofdvraag(en):

-waarom word Al in de reactie tussen NaOH met H2O gebruikt?

-welke andere stof zou je hier voor kunne gebruiken?

Deelvragen:

-welke andere toepassingen zijn er voor NaOH?

-hoe word NaOH gemaakt?

-welke gevaren heeft het?

-welke warmte is nodig om het NaOH met water op telaten lossen tot Natronloog, zonder de hulp van Al?

-wat is oxidatie, en wat is het nut hiervan bij de croftybom?

-welke andere "leuke" dingen kun je allemaal wel niet doen met dit soort reacties

ik ben nog lang niet klaar met het verzinnen van deelvragen, ik wil er zoveel mogelijk hebben zodat het niet erg is als er een paar afvallen.

weet iemand anders nog wat vragen die ik me zelf zou kunne stellen?

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] profielwerkstuk Al + NaOH + H2O

Op al de vragen die je stelt kun je antwoorden krijgen als je het hoofdstuk Aluminium in een "Textbook of Inorganic Chemistry" goed bestudeerd. Er zijn meerdere auteurs die boeken onder deze titel geschreven hebben.

Je moet er wel moeite voor doen. Tijdens het bestuderen van de stof aantekeningen maken en de dingen die je nodig hebt voor jezelf samenvatten.

Zo leer je pas wat over de chemische eigenschappen van aluminium, het amfotere karakter van dit metaal en de vorming van aluminaten. Inclusief alle reaktievergelijkingen die er op betrekking hebben.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: [scheikunde] profielwerkstuk Al + NaOH + H2O

hzeil schreef:Op al de vragen die je stelt kun je antwoorden krijgen als je het hoofdstuk Aluminium in een "Textbook of Inorganic Chemistry" goed bestudeerd. Er zijn meerdere auteurs die boeken onder deze titel geschreven hebben.

Je moet er wel moeite voor doen. Tijdens het bestuderen van de stof aantekeningen maken en de dingen die je nodig hebt voor jezelf samenvatten.

Zo leer je pas wat over de chemische eigenschappen van aluminium, het amfotere karakter van dit metaal en de vorming van aluminaten. Inclusief alle reaktievergelijkingen die er op betrekking hebben.
ik ga zeker even kijken of ze het bij me plaatselijke bieb hebben liggen, en anders misschien op school Afbeelding.

dit vind me scheikunde leraar denk ik wel leuk als ik hier opeens mee aankom zetten[ :oops: ]

Reageer