experimenten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

experimenten

Voor het project op school over motorolie willen wij graag 2 experimenten uit voeren.

experiment 1: metalen in oliefilter aantonen

experiment 2: zuurtegraad bepaling van nieuwe en gebruikte olie

wij weten niet hoe we dit experiment moet uitvoeren. Graag zouden we meer informatie willen over hoe we deze experimenten kunnen doenl.

Hierbij willen wij graag weten met wat voor apparaat/ apparaten wij dit kunnen aantonen. Ook zou het fijn zijn als we wat meer informatie kregen over deze 2 experimenten.

alvast bedankt.

een projectgroep van Fontys

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: experimenten

Experiment 2 zou je met een pH meter kunnen doen

Experiment 1 zou ik adviseren wat meer informatie over motorolie op te zoeken wat betreft de aanwezige stoffen.

Even :oops: 8-[
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 1.153

Re: experimenten

Jurn schreef: Experiment 2 zou je met een pH meter kunnen doen
de pH meter zo in de olie dompelen???????????

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: experimenten

Iets soortgelijks doet die gast in de smaakpolitie toch ook? Volgens mij zijn dat gewone pHstripjes

Berichten: 34

Re: experimenten

Ja klopt, toen ik bij de MacDonald's werkte hadden ze ook van die stripjes. Eigenlijk stripjes om te controleren of het frituurvet (olie) nog wel goed is. Ook hierbij moet je even nagaan om welke soort olie het is. (zonnebloemolie, ...etc.)
"Free your mind"

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: experimenten

Hmmm, ik denk dat de soort olie niet echt van invloed is op de pH :oops: . (of bedoelde je dat niet?)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: experimenten

Ik heb een ideetje voor het eerste experiment, het zaakje destrueren in 96% zwavelzuur, de metaalzouten oplossen (dit zijn dan allemaal sulfaten) in water, en de niet oplosbare delen (koolstof) affiltreren.

Hiermee heb je dan alle oplosbare metalen in handen. Wil je echter zeker weten dat je ook alle ijzeroxides oplost, dan moet je het zaakje destrueren met pyrosulfaat in een kwartsen of platina kroesje, dit moet dan een tijdje op een blauwe ruisende vlam staan tot alles is opgelost.

Om te kijken wat zwavelzuur met een organisch molecuul doet, moet je maar eens 96% zwavelzuur mengen met suiker, na een tijdje hou je een zwart drabje over.

Berichten: 274

Re: experimenten

FsWd schreef: Ik heb een ideetje voor het eerste experiment, het zaakje destrueren in 96% zwavelzuur, de metaalzouten oplossen (dit zijn dan allemaal sulfaten) in water, en de niet oplosbare delen (koolstof) affiltreren.

Hiermee heb je dan alle oplosbare metalen in handen. Wil je echter zeker weten dat je ook alle ijzeroxides oplost, dan moet je het zaakje destrueren met pyrosulfaat in een kwartsen of platina kroesje, dit moet dan een tijdje op een blauwe ruisende vlam staan tot alles is opgelost.

Om te kijken wat zwavelzuur met een organisch molecuul doet, moet je maar eens 96% zwavelzuur mengen met suiker, na een tijdje hou je een zwart drabje over.
Misschien is het dan nog beter om het te proberen te verassen. Bij ons op het lab moeten we regelmatig metalen in vetten/olie meten.

We verassen dit voor heel rustig op een plaat totdat het niet meer rookt.

Dan gaat het een nacht in de oven om het verder te verassen.

De volgende ochtend 10 ml geconcentreerd zoutzuur erbij in een kolf van 100 ml en meten mbv ICP.

Bij een inweeg van ongeveer 5 gram monster krijg je dan goede resultaten als je goede standaarden gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: experimenten

Ook roest? 8-[ Dat krijg je niet zo makkelijk in oplossing met een beetje zoutzuur hoor :oops:

Berichten: 251

Re: experimenten

Betreft : pH-bepaling van de olie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: experimenten

Lees je de openingspost nog eens even door? Er wordt hulp gevraagd voor 2 experimenten.

Reageer