Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Kan je NaOH maken uit NaHCO3?

Ik weet dat het zich met contact van water opsplits in CO2 maar

nu is mijn vraag eigenlijk is het ander dan NaOH of natrium ionen?

EDIT: ik heb nu gevonden op wikipedia bij soda dat het zich zou opsplitsen in Na2CO3 maar kan je er echt geen NaOH van maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Je moet een zuur toevoegen om de CO2 te verwijderen. Het probleem is dat er dan geen NaOH ontstaat maar het natriumzout van het anion van het zuur, bijv. NaCl bij zoutzuur.

Water zou ideaal zijn, maar dat is niet zuur genoeg om de CO2 uit te drijven.

Ik denk dat het wel kan door NaHCO3 of Na2CO3 sterk te verhitten. Ik weet niet precies tot welke temperatuur dat dan zou moeten; ik vermoed dat dit pas boven 900 °C gebeurt. Bovendien ontstaat er dan natriumoxide Na2O, dat verder opgewerkt moet worden tot NaOH.

Berichten: 497

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Als je een waterstofcarbonaat verhit, geeft het eerst water en koolstofdioxide af.

Verhit je het (gevormde) carbonaat verder (tot +-850 *C) dan ontleedt dit in natriumoxide en CO2.

In contact met water vormt zich uit het oxide gelijk een hydroxide.

Een makkelijker methode is om calciumcarbonaat te gebruiken.

Dit ontleedt bij geringe verhitting al in CaO en CO2.

Als je dit laat neerslaan met natriumcarbonaat heb je je CaCO3 terug en heb je natronloog.

Bij natriumwaterstofcarbonaat werkt deze reactie niet, omdat calciumwaterstofcarbonaat goed oplosbaar is.

Berichten: 2.337

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Ah ok danjewel allebei ja die eerste optie lijkt mij nogal moeilijk uit te voeren thuis. :oops:

Die 2de ga ik toch eens uitproberen.

Berichten: 497

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Het is niet erg praktisch om natriumhydroxide te maken uit natriumwaterstofcarbonaat aangezien het allebei tegen zeer lage prijzen in diverse winkels te vinden is.

Misschien is NaHCO3 nog wel moeilijker te vinden dan NaOH, maar dat weet ik niet zeker, omdat ik het allebei bij de eerste de beste winkel te pakken had.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Mja als je in een buurt met hard leidingwater woont, is calciumcarbonaat wel HEEL makkelijk te krijgen :oops: . Het gaat in mijn ogen hier niet om kosten of moeite, maar om weer iets te leren, niet?

Berichten: 2.337

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Eerst sorry dat ik zo laat reageer.

Het gaat erom dat ik nu niet direct naar een winkel geraak om NaOH te gaan halen daarom zocht ik een andere manier om het te maken.

En ook om wat kennis op te doen natuurlijk. :oops:

Berichten: 70

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Dé manier om NaOH te maken is gebaseerd op de onoplosbaarheid van CaCO3 en op het feit dat zowel Na2CO3 als Ca(OH)2 goedkope chemicalien zijn die overvloedig beschikbaar zijn.

Ca(OH)2 + Na2CO3 -> 2NaOH + CaCO3

Dit noemt men bij ons "het kalk-soda proces".

Werd vroeger in de industrie veel gebruikt om water te ontharden, om het bijvoorbeeld geschikt te maken als ketelvoedingswater. (Weliswaar niet helemaal hetzelfde, maar toch bijna).

Dit soort reacties is echte industriele archeologie: bijna niemand kent ze nog en toch vormden ze ooit de basis van de chemische industrie.

Sincerely yours

:oops:

Oja, dat zou ik nog vergeten: Na2CO3 is soda (kristalsoda, meestal het heptahydraat) en Ca(OH)2 is gebluste kalk, te koop bij de bouwmaterialenhandel (in zakken van 25 kg)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.337

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Gaat dat CaCO3 onmiddelijk neerslaan door de slechte onoplosbaarheid?

Berichten: 70

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Dat slaat idd onmiddellijk neer.

Mvg

:oops:

Berichten: 2.337

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

Ah ok bedankt :oops:

Ik maak die schrijffout al men hele leven 8-[

Berichten: 70

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

No problemo, collega Oost-Vlaming.

Als je het kalk-soda proces wil toepassen, hou er dan rekening mee dat Ca(OH)2 slecht oplosbaar is: daardoor is de reactiesnelheid begrensd door de oplossingsnelheid van de kalk. Bovendien slaat het gevormde CaCO3 neer op de kalkpartikels, waardoor het oplossen van deze laatste nog bemoeilijkt wordt. Desalniettemin (mooi woord hé?) werkt deze reactie in de praktijk zeer goed. Je moet alleen hevig roeren en een beetje geduld hebben.

Succes

:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Natriumhydroxide maken uit natriumbicarbonaat

mironteau schreef: No problemo, collega Oost-Vlaming.

Als je het kalk-soda proces wil toepassen, hou er dan rekening mee dat Ca(OH)2 slecht oplosbaar is: daardoor is de reactiesnelheid begrensd door de oplossingsnelheid van de kalk. Bovendien slaat het gevormde CaCO3 neer op de kalkpartikels, waardoor het oplossen van deze laatste nog bemoeilijkt wordt. Desalniettemin (mooi woord hé?) werkt deze reactie in de praktijk zeer goed. Je moet alleen hevig roeren en een beetje geduld hebben.

Succes

:oops:
Dat neerslaan op je reactiestof kun je volgens mij voorkomen door voortdurend te roeren en de calciumhydroxide zo fijn mogelijk te malen (dan reageert het vlugger.).

Reageer