3D fasen diagram.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

3D fasen diagram.

Wie kan deze tekening van een extra woordje uitleg voorzien?

Afbeelding

Geraak er volledig niet aan uit eigenlijk. Dank bij voorbaat. Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 3D fasen diagram.

Het rechterzijvlak is een p-T diagram van component 1. Je ziet daar een lijn van kookpunt bij verschillende drukken.

Het linkerzijvlak is een p-T diagram van component 2.

Het voorvlak is een diagram van alle mogelijke mengsels van de twee componenten bij een lage temperatuur, waarbij je de verdampingskarakteristiek van alle mengverhoudingen kunt zien als functie van de druk.

Zo'n vlak staat ook nog eens halverwege.

De grijze "sigaar" is een bovenaanzicht. Hierin zie je een gewoon fasendiagram bij een vaste druk.

Berichten: 1.379

Re: 3D fasen diagram.

Je kunt het beste in een studieboek over fysische chemie het hoofdstuk over fasenleer doornemen. Begin eerst eens twee dimensionaal. De nederlander Bakhuis Rozenboom werd kort voor 1900 de grondlegger van al deze grafische voorstellingen. De T-x diagrammen ( temperatuur versus samenstelling) zijn het belangrijkste en daar kun je het beste mee beginnen. Probeer in zo'n diagram zo snel mogelijk onderscheid te maken tussen continue fasen en de "lege" ontmenggebieden.

Ikzelf vind drie dimensionale p,T,x diagrammen veel minder belangrijk. Ik vind ze zeker niet geschikt om mee te beginnen in de fasenleer.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.589

Re: 3D fasen diagram.

Het diagram die mij de dampdruk ifv van de samenstelling geeft waarbij we de temperatuur constant houden begrijp ik. Verder heb je één waarbij men de temp constant houd en de temp laat varieren. Ook dit is twee D en begrijp ik eigenlijk wel.

Probleem is nu dat die samen moeten gevoegd worden op één of andere manier in zo'n 3D geval en daar loopt het mis.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 3D fasen diagram.

Het 3D diagram is gewoon een stapel van 2D diagrammen in de derde richting. Dat is in principe niet ingewikkelder, alleen veel moeilijker te visualiseren....

Reageer