ammoniak en bleekloog reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

ammoniak en bleekloog reactie

Ik heb deze proef gedaan

NH4OH + NaClO -----> NH4ClO + NaOH

Maar nu is mijn vraag er komt een gas vrij en het is geen Cl2

Wat is dit gas? Het is kleurloos en geurloos. is die ammoniumhypochloriet instabiel?maar dan nog weet ik niet welk gas het is. Ik heb al gedacht aan H2 kan dit?

Edit: typfoutje

Berichten: 497

Re: ammoniak en bleekloog reactie

Dat is zuurstof.

Het ammoniumhypochloriet ontleedt:

2 NH4ClO --> O2 + 2 NH4Cl

Berichten: 2.337

Re: ammoniak en bleekloog reactie

Ah ok bedankt 8-[ .

Ga het snel eens uittesten met een aansteker. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ammoniak en bleekloog reactie

Wel oppassen dat je de vlam niet inslaat Afbeelding

Berichten: 2.337

Re: ammoniak en bleekloog reactie

Dat was maar een grapje FsWd 8-[

sorry als ze ultraflauw was :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ammoniak en bleekloog reactie

Nou het is een goede manier om dat te testen hoor, als het vlammetje ineens feller gaat branden. Een lucifer lijkt me in dat geval wel even veiliger, of een lang saté stokje dat je even aansteekt ofzo.

Berichten: 3.145

Re: ammoniak en bleekloog reactie

phj schreef: Dat is zuurstof.

Het ammoniumhypochloriet ontleedt:

2 NH4ClO --> O2 + 2 NH4Cl
Nee, het is beslist geen zuurstof. Het is stikstof, verontreinigd met chloramine. Dat laatste gas is uitermate giftig en kankerverwekkend, dus oppassen dat je niet te veel wordt blootgesteld aan dat gas.

Nog even een opmerking. NH4OH is een niet bestaand iets. Die formule kom je vaak tegen, vooral op Amerikaanse sites, maar het is onzin. Je hebt NH3 in water, en een heel klein beetje daarvan is omgezet naar NH4+ en OH-.

Reacties:

Netto hoofdreactie: 2NH3 + 3ClO- ---> N2 + 3H2O + 3Cl-

Tevens: NH3 + ClO- ---> NH2Cl + OH-

Dit laatste gas geeft een typische stekende geur aan de mix. Als je de proef nog eens doet, dan moet je VOORZICHTIG een beetje van de gasmix naar je neus toewuiven en voorzichtig ruiken (dus niet een flinke teug inademen dicht bij de buis).

Onder bepaalde condities kun je ook nog hydrazine krijgen. De reactie tussen ammoniak en hypochloriet wordt gebruikt om hydrazine te maken, maar dit vereist wel tamelijk exact gespecificeerde reactie condities en is niet zo eenvoudig voor elkaar te krijgen. Meestal krijg je stikstof en wat chloramine, zoals hierboven genoemd. Maar met gebruik van wat gelatine om de boel te verdikken kun je wat hydrazine maken. Isoleren van deze stof is echter nauwelijks thuis te doen en wil ik je dan ook afraden.

2NH3 + 3ClO- ---> H2NNH2 + H2O + Cl-

Zoals je ziet, al met al is de reactie van ammonia met bleek heel wat ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou denken :oops: .

==================================================================

Je kunt ook de geur van chloramine waarnemen als je plast in een WC-pot, waar een flinke dot chloorbleek in is gespoten. Je ziet het dan ook schuimen. Dat schuimen is stikstof gas.

Berichten: 497

Re: ammoniak en bleekloog reactie

Hmm, geen zuurstof?

TS zei dat het nergens naar rook en ik heb altijd geleerd dat hypochlorigzuur zuurstof afstaat onder invloed van licht.

Bovendien is ook het ammoniumzout redelijk zuur.

Maar goed, middelbare-schoolchemie is vaak ontoereikend. Afbeelding

Maar deze reacties zien er ook plausibel uit.

Berichten: 3.145

Re: ammoniak en bleekloog reactie

Hypochloriet geeft zuurstof af bij verhitten en het gaat helemaal goed als je een cobalt-zout toevoegt. Dan bruist de zuurstof de oplossing uit.

In dit geval is er echter een reactie waarbij het hypochloriet als oxidator optreedt en dat is een heel andere situatie.

En wat betreft dat reukloos zijn van de reaktiemix, chemaniac moet het proefje maar eens over doen en voorzichtig ruiken. Dan komt hij er snel genoeg achter dat het niet bepaald reukloos is, of hij is heel erg verkouden :oops: .

Hypochlorig zuur is qua ontleding een heel stuk complexer dan hypochloriet. HOCl geeft o.a. zuurstof, maar ook chloor, en er ontstaat ook chloorzuur. Dat chloorzuur op zijn beurt leidt tot vorming van ClO2.

Als er ook maar een beetje chloride is, dan zal hypochlorig zuur beslist geen zuurstof geven, maar chloorgas:

HOCl + H+ + Cl- ---> Cl2 + H2O

Hier zie je ook een mooi verschil tussen echt zuiver hypochloriet en een mengsel van hypochloriet en chloride. Bleek is het laatste. Voeg een zuur toe aan bleek en je krijgt chloor. Voeg een zuur toe aan zuiver hypochloriet, en dan krijg je in eerste instantie geen chloor, maar dan treedt die complexe ontledingsreactie op, zoals hierboven beschreven.

Als je hypochloriet aanzuurt en je hebt dan ammoniak er bij, dan vormt zich ammonium ion en dat leidt tot vorming van NCl3, een gele vloeistof, die extreem onstabiel is. Hier wil ik chemaniac dan ook voor waarschuwen. Toevoegen van bleek aan aangezuurde ammonia kan leiden tot vorming van explosief NCl3. Dus voorzichtig zijn met wat je doet. In het verleden hebben diverse chemici hier flinke verwondingen door opgelopen door rondvliegende glassplinters.

Berichten: 2.337

Re: ammoniak en bleekloog reactie

Ja bedankt voor de waarschuwing maar zover ben ik nog niet omdat te kunnen maken dus ik ga het oook niet proberen :oops: .

En ja ik heb niet sterk geroken aan dat spul uit voorzichtigheid dat er Cl2 zou zijn vrijgekomen zoals bij die vorige keer. 8-[

Reageer