Project Biopolymeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Project Biopolymeren

Een aantal weken terug is er op mijn hogeschool een project gestart met de naam "biopolymeren". Ik heb hierover al eerder een post gelezen op dit forum, maar de informatie die daar gegeven is, blijken we niet nodig te hebben.

Het project draait zich om de volgende onderzoeksvragen:

1. Ga na welke herwinbare polymeren op suikerbasis reeds worden toegepast voor het maken van producten. Verzamel hierbij een aantal voorbeelden van toepassingen.

2. Geef ook de eigenschappen aan waardoor deze polymeren zijn gekozen voor hun toepassing en vergelijk deze eigenschappen met die van tot nu toe gebruikelijke materialen.

3. Probeer zelf uit plantaardige grondstoffen biopolymeren te maken en ga van deze materialen na of ze gemakkelijk te verwerken zijn en welke sterkte ze hebben. Produceer hiertoe een streng en bepaal de treksterkte van deze streng.

Verder bleek dat de projectbegeleider voornamelijk recepten wil zien voor het maken van deze "herwinbare polymeren op suikerbasis" en de onderzoeksvragen 1 en 2 minder belangrijk vindt. Het gaat zich dus voornamelijk om het maken van een herwinbare polymeer op suikerbasis.

Ons idee was om een bioplastic met stoffen zoals zetmeel, glycerol, agar, sorbitol en/of pectine te maken. Na drie weken gegoogled te hebben, hebben we vrijwel niets gehad aan resultaten. Het enige redelijk bruikbare was het volgende;

http://thefifthrule.com/T5R/?p=225

en http://www.ccmr.cornell.edu/education/modu...plasticslab.pdf

Vooral de laatste link bevat een aardig receptje, maar natuurlijk is het niet de bedoeling om zo'n receptje na te maken. We moeten dus zelf combinaties maken. Na weer uren van googlen bleek niets te vinden te zijn.

Ik heb zelf geen idee hoe ik erachter kan komen welke stoffen je wel en niet met elkaar kunt mengen en hoe je zonder in de praktijk aan de slag te gaan kunt achterhalen welke hoeveelheden je moet toevoegen. Een zet in de juiste richting hierbij zou een grote help zijn!

Bij voorbaat dank voor de reacties,

Ramon

Berichten: 677

Re: Project Biopolymeren

Eerst een opmerking: wie een goed antwoord op deze vragen kan formuleren kan zich steenrijk maken.

Probeer je niet te beperken tot Google, maar zoek ook in de echte vakliteratuur. Via je hogeschool zou je normaal gezien toegang moeten hebben tot current contents of chemical abstracts. De kans dat je daar wat zinvol vindt is veel groter.

De oudste voorbeelden van (gemodificeerde) biopolymeren zijn nitrocellulose, met kamfer als weekmaker (=celloid) en cellulose triacetaat.

De vraag is wat men verstaat onder "herwinbaar". Eigenlijk zijn zeer weinig polymeren herwinbaar. De beste voorbeelden zijn nog altijd PET, polyethyleen tereftalaat, dat kan gedepolymeriseerd worden, en na zuivering van de monomeren terug gepolymeriseerd. Dit is echter geen bioploymeer.

Zetmeel is enkel mechanisch voldoende sterk als het gecrosslinkt wordt. Dit is een betrekkelijk eenvoudige reactie, maar je krijgt wel een thermoharder. Deze is wel biodegradeerbaar, maar niet herwinbaar.

Ik vrees dat er geen eenvoudig antwoord bestaat op dit probleem. Misschien hebben je instructeurs de moeilijkheidsgraad onderschat?

Re: Project Biopolymeren

Er is natuurlijk literatuur beschikbaar. De docent zelf heeft iedere student de gelegenheid gegeven om het boek "Green Plastics" (door E. S. Stevens) door te bladeren of er kopieën van te maken. Hij heeft dit voor het project aangeschaft. Hierin staan een aantal goede recepten volgens hem.

De informatie over het crosslinken van zetmeel en over nitrocellulose was zeer bruikbaar; erg bedankt hiervoor.

Ik zal aan mijn projectgroep voorstellen om een poging te nemen bij het samenstellen van zo'n recept, door bepaalde hoeveelheden stoffen uit meerdere recepten samen te voegen. Als dit niet goed is zal ik hem erop (proberen te) wijzen dat het op dit moment niet mogelijk is een goede uitspraak te doen over de hoeveelheden van de stoffen en wat voor soort stoffen we kunnen gebruiken.

Nogmaals bedankt voor de hulp. Ik zal de beschikbare literatuur (Green Plastics) raadplegen in de hoop dat daar iets nuttigs in staat.

Berichten: 168

Re: Project Biopolymeren

Volgens mij worden er in biologisch afbreekbare polymeren ook vaak ε-caprolacton-verbindingen gebruikt. Deze zijn vaak goed biologisch afbreekbaar, maar herwinbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Project Biopolymeren

Biologisch afbreekbare plastics geeft bij mij de reactie "polymelkzuur".

Biopolymeren zijn volgens mij heel andere zaken: DNA, eiwitten, RNA. Dat zijn complexe moleculen die in levende cellen worden gemaakt.

Re: Project Biopolymeren

We hebben besloten om de volgende recepten te gebruiken:

Recept 1

Zetmeel

Gelatine

Agar

Pectine

Sorbitol

Recept 2

Zetmeel

Gelatine

Agar

Pectine

Glycerol

Recept 3

Zetmeel

Gelatine

Agar

Pectine

Glycerol

Sorbitol

We testen dus min of meer of glycerol betere resultaten geeft dan sorbitol, of andersom. Tot slot voegen we beide stoffen toe en kijken wat dit aan resultaten zal geven. Misschien kan iemand alvast iets over de reacties de (kunnen) verlopen zeggen? Het leek ons een goede keuze. Pectine zou bijvoorbeeld met zetmeel kunnen reageren (lijken op elkaar) alhoewel we dit niet letterlijk terug hebben gevonden in de vorm van een recept. Nu moeten we nog aan de hand van bestaande recepten proberen te beredeneren wat de verhoudingen zijn tussen de stoffen.

Het polymelkzuur zou ook een optie zijn geweest. Vorig jaar heeft een projectgroep hiermee gewerkt (en het bleek enorm te stinken). Glycogeen was ook een inval, maar gezien de prijs is dit niet erg realistisch.

Het valt me op dat de opdracht door vrijwel niemand (leden van fora, maar ook mensen die aan het project werken / gewerkt hebben) begrepen is. Ik had dit ook al een beetje verwacht, sinds de docent blijft beweren dat koffiebekertjes niet van polystyreen maar van polyetheen zijn gemaakt. In het lesmateriaal en op verscheidene sites vonden we echter dat het polystyreen is. De opdracht zal dus niet enorm doordacht en/of goed geformuleerd zijn...

Berichten: 168

Re: Project Biopolymeren

De witte koffiebekertjes met de horizontale ribbels zijn zeker weten van poltstyreen. Dat leerden wij zowel bij materiaalkunde als bij polymeerchemie...

Reageer