Scheermes in zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

Scheermes in zwavelzuur

Wat gebeurt er als je een scheermes in zwavelzuur zet en daarna verwarmt?

Berichten: 3.145

Re: Scheermes in zwavelzuur

Dan krijg je waarschijnlijk waterstofgas en scheermessulfaat. Misschien ook nog wel zwaveldioxide en scheermessulfaat als je zuur maar genoeg geconcentreerd is Afbeelding .

Berichten: 2.337

Re: Scheermes in zwavelzuur

8-[ scheermessulfaat.

Wat is het nut van dat op te warmen? :oops:

Berichten: 915

Re: Scheermes in zwavelzuur

Fe3+. Het ijzer gaat in oplossing en de gevormde Fe2+-ionen worden geoxideerd door het sulfaat tot Fe3+.

Berichten: 161

Re: Scheermes in zwavelzuur

Waarschijnlijk lost het grootste deel van het scheermes op, hoewel de kans bestaat dat het snijvlak (dat vaak speciaal behandeld wordt) iets langer in vaste vorm blijft dan de rest.

Maar Marco als je je niet wilt scheren kan je dat toch gewoon zeggen? Zing bijvoorbeeld eens de klassieker "Allen die willen te kaap'ren varen moeten mannen met baarden zijn".

Berichten: 14

Re: Scheermes in zwavelzuur

Fe3+. Het ijzer gaat in oplossing en de gevormde Fe2+-ionen worden geoxideerd door het sulfaat tot Fe3+.
Heb die proef gedaan.

De oplossing was groen dus Fe2+ wordt niet geoxideerd tot Fe3+.

Ik denk dat je zwavelzuur gebruik om het scheermesje te laten oplossen en voor een zuurmilieu.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: superscript gefixt; zoiets hoef je trouwens niet te rapporteren tenzij de post al zo oud is dat je hem zelf niet meer kan bewerken :oops: </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 39

Re: Scheermes in zwavelzuur

Maar Marco als je je niet wilt scheren kan je dat toch gewoon zeggen? Zing bijvoorbeeld eens de klassieker "Allen die willen te kaap'ren varen moeten mannen met baarden zijn".
Het gaat niet erom dat ik niet wil scheren.

Dit is een proef die ik voor de school moet doen.

Berichten: 3.145

Re: Scheermes in zwavelzuur

Fe3+. Het ijzer gaat in oplossing en de gevormde Fe2+-ionen worden geoxideerd door het sulfaat tot Fe3+.
Er ontstaat in verdund zwavelzuur Fe2+. De sulfaat ionen doen er nu niet toe, het zwavelzuur is geioniseerd tot zuur en sulfaat, dus je krijgt:

Fe + 2H+ ---> Fe2+ + H2

De sulfaat ionen zijn zgn. tribune ionen. Ze zijn er wel, maar nemen niet deel aan de reactie. Dus uiteindelijk, als alle zuur zou zijn opgebruikt houd je ijzer(II)sulfaat over, oftewel scheermes(II)sulfaat :oops: .

Als het zuur sterk geconcentreerd is, dan is het niet volledig geioniseerd, en dan heb je moleculen H2SO4 in de vloeistof. Deze werken ook als oxidator, maar op een andere manier, waarbij SO2 ontstaat i.p.v. H2. Deze oxidator is ook veel sterker, het ijzer zal tot ijzer (III) worden geoxideerd.

2Fe + 6H2SO4 ---> 2Fe3+ + 3SO42- + 3SO2 + 6H2O

Je krijgt nu dus ijzer(III)sulfaat en er ontwijkt gasvormig SO2.

Het verwarmen is nodig, omdat de reactie anders erg traag verloopt.

Berichten: 39

Re: Scheermes in zwavelzuur

Bedankt voor de reacties, maar kan iemand me zeggen wat filtratie et onderdruk is. Ik moet nl. de scheermesopl. filtreren met onderdruk.

Berichten: 3.145

Re: Scheermes in zwavelzuur

De oplossing was groen dus Fe2+ wordt niet geoxideerd tot Fe3+.
Hoe groen was de oplossing? Fe2+(aq) is HEEL licht groen, bijna kleurloos, zelfs in aanzienlijke concentratie. Ik zou eerder denken aan groen van nikkel(II) ionen of evt. chroom(III)ionen, gecoordineerd aan sulfaat.

Kijk hier maar eens naar de kleur van ijzer(II) ionen in zure of neutrale oplossing:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/solutions/fe.html
Bedankt voor de reacties, maar kan iemand me zeggen wat filtratie et onderdruk is. Ik moet nl. de scheermesopl. filtreren met onderdruk.
Je doet een filtreerpapiertje in een trechter en die trechter zet je op een beker/erlenmeyer, die je vacuum kunt zuigen. Door dat vacuum gaat het filteren veel sneller, anders loopt het vrijwel niet door, vooral als je heel fijn filtreerpapier gebruikt. Het vacuum zuigt als het ware de vloeistof door het papier heen.

Reageer