[scheikunde] Molecule orbitalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

[scheikunde] Molecule orbitalen

Hallo,

Morgen heb ik examen van Chemie (niet men beste vak), en ik zit nog met wat vraagjes.

In mijn cursus vind ik ondermeer dat H2O geen lineaire structuur kan hebben, kunnen jullie me uitleggen waarom dat zo is? Ik weet dat H2O een sp3 hybridisatie is waarbij 2 van de 4 orbitalen gevuld zijn met de doublettes, maar het antwoord op deze vraag weet ik niet, kan iemand me helpen?

Alsvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Molecule orbitalen

Hoi gecko, welkom op het foum!

Kijk je eerst nog even in de [url=http://]http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?act=Help&CODE=01&HID=12]help[/url] hoe je sub- en superscript gebruikt?

H2O heeft inderdaad een sp3 hybridisatie.

Weet je wat valentie-elektronen zijn? Zo ja, reken dan eens uit hoeveel valentie-elektronen er in een watermolecuul aanwezig zijn?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Molecule orbitalen

Valentie elektronen zijn de elektronen op de buitenste schil die de binding aangaan als ik me niet vergis, dus enkel O2 heeft valentie elektronen, ieder 2, dus 4? Als we O dan voorstellen met atoomorbitaal krijgen we:

1s2 2s2 2p^4

die 2p^4 met 2 gebonden elektronenparen en dus 2 valentie elektronen.

En bij een sp hybridisatie hebben we 4 valentie elektronen nodig zeker, dus dat is het antwoord dan?

Ps: bedankt voor je link en je snelle antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Molecule orbitalen

Gebruik je ook sub en superscript in je volgend bericht?

Het is dezelfde reden waarom methaan geen vlakke structuur kan hebben. Omdat alle 4 de bindingen (en voor het gemak zeggen we dat vrije elektronenparen ook bindingen zijn) zover mogelijk van elkaar willen zitten, krijgen we iets wat lijkt op een 3-zijdige piramide, ofwel een tetraëder. In deze tetraëder zit elke binding 109,5o ten opzichte van alle andere bindingen gedraaid.

Nu kijken we naar water, daar hebben we 2 paren identieke bindingen, die ook zover mogelijk van elkaar af willen zitten.

Kijken we nu voor de grap naar een ander molecuul, laten we zeggen waterstofcarbonaat (het zuur dat de belletjes geeft in cola of bier), dan ziet dat als volgt uit:

Code: Selecteer alles


    O

   | |

    C

   / \

HO   OH

Geen geweldige tekening natuurlijk, maar nu zien we wel een dubbele binding terug, die het zaakje in een plat vlak forceert. We krijgen nu een driehoek. Wat zullen nu de onderlinge hoeken tussen de bindingen zijn, als ze ook hier zover mogelijk van elkaar willen zitten? En wat zal de hybridisatietoestand van elke zuurstof en koolstof apart zijn?

En hoe zit dit in CO2, dat er als volgt uitziet: O=C=O ?

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Molecule orbitalen

Wel, bij een normale sp³ hybridisatie zijn de hoeken 120 graden, maar de vrije elektronenparen oefenen een afstotingskracht uit op de bindende elektronenparen van de sigma binding, waardoor de hoeken dus veranderen. Dat snap ik. :oops:

Bij de CO2 zullen de hoeken 180 graden blijven, denk ik.

Maar kan je me dan misschien uitleggen hoe dat met die valentie elektronen zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Molecule orbitalen

Elk valentie-elektron geeft een binding, wanneer we dus 4 valentie-elektronen hebben, heeft zuurstof in totaal 8 elektronen, maar wel 4 bindingen, al dan niet dubbel.

Het gaat juist om de hoeveelheid dubbele of 3-dubbele bindingen die een stof heeft. Zo zal de koolstof in de koolstofdioxide sp-gehybridiseerd zijn, omdat er 2 dubbele bindingen inzitten.

De beide zuurstoffen die erin zitten zijn echter sp2 gehybridiseerd, omdat ze elk maar 1 dubbele binding hebben.

Probeer de hybridisatietoestanden maar eens na te apen met je ledematen. Je zult zien, nadat je van het lachen bent bijgekomen, dat dit een zeer handig trucje is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Molecule orbitalen

Ik zou het zo beschrijven: alle "eenvoudige atomen" (geen overgangsmetalen) hebben één s en drie p orbitalen die aan de buitenkant zitten. Deze streven ernaar om vol te zijn, d.w.z. elk twee elektronen te hebben. Het atoom heeft al een paar elektronen erin zitten, en de rest moet worden verzameld door bindingen te maken: elke binding levert een elektron op uit een ander atoom dat kan worden gedeeld om de buitenste schil vol te maken.

Als er dubbele en driedubbele bindingen optreden dan zijn de "tweede" en "derde" bindingen altijd pi-bindingen. Die worden eenvoudig gezegd gemaakt uit één van de p-orbitals. Alle overgebleven p-orbitals hybridiseren met de overgebleven s-orbitals om de sigma-bindingen te vormen.

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Molecule orbitalen

Bedankt voor de uitleg, mij examen ging redelijk goed. :oops:

Reageer