zuivere stoffen in huis

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.337

zuivere stoffen in huis

Weet iemand soms nog (liefst anorganische) stoffen die je thuis soms vindt,

Bv. NaCl , ZnCl , FeSO4 , NaClO , NaHCO3, CaCO3 , NH3.

En kan je kwartszand (SiO2 gebruiken voor proefjes?)

Alvast bedankt

edit: dt fout :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zuivere stoffen in huis

Zand is redelijk inert.

Ammoniak heb ik niet als zuivere stof in huis, alleen als oplossing. En Natriumhypochloriet heb ik ook alleen in water. Zo heb ik ook zoutzuur als schoonmaakmiddel. Natriumhydroxide is een andere stof die veel mensen in huis hebben, of zwavelzuur (gootsteenontstopper). Is water anorganisch? IJzer heb ik ook. Roest. Aluminium (keukentrapje). Koper (lamp). Zink. Lood. Zilver. Goud (ok, het meeste is 75% (18 karaat)). Platina. Gips.

Organische stoffen: suiker. En als oplossing: blanke azijn.

Meer?

Berichten: 147

Re: zuivere stoffen in huis

Wat zou je met zand willen doen?

Berichten: 3.145

Re: zuivere stoffen in huis

Erg leuk met zilverzand (heel fijn, hoe fijner hoe beter), als je beschikt over Mg-poeder:

Mengen met Mg en dan verhitten. Bij voldoende verhitting gaat er op een gegeven moment een reactie lopen en je krijgt dan MgO + Mg2Si. Laat deze brokken afkoelen en schenk er water op. Het spul vliegt spontaan in brand en kan zelfs al krakend en knetterend "exploderen".

Mg2Si + 4H2O ---> 2Mg(OH)2 + SiH4

SiH4 is een kleurloos gas, dat in contact met lucht ogenblikkelijk ontbrandt.

Dus, zelfs met zand kun je erg leuke experimenten doen.

------------------------------------------------------------------------------------

Nog een paar leuke stoffen, gewoon te krijgen in niet-chemie winkels en in iedere grotere plaats wel te vinden:

* CaCl2 (watervrij, gebruikt als vochtvreter)

* MgCO3 (gebruikt als "magnesium" in de sport, om de handen mee in te wrijven)

* CdS (cadmium geel, te krijgen in kunstenaarszaak, geel pigment) --- let wel op, cadmium is erg giftig

* CdSe (cadmium rood, te krijgen in kunstenaarszaak, rood pigment) --- pas met deze stof wel heel goed op, bij toevoegen van zuur ontstaat H2Se. Interessant, maar verschrikkelijk giftig, veel erger dan H2S. Tevens zit hier ook cadmium in. Met grote voorzichtigheid heb je hier echter wel een mooie bron voor het element selenium.

* MnNH4P2O7 (mangaan violet, te krijgen in kunstenaarszaak, paars pigment)

* K3Co(NO2)6.H2O (cobalt geel, te krijgen in kunstenaarszaak, goudgeel pigment, ook wel aureolin genoemd)

* Ascorbine zuur (in vitamine C tabletten, ga echter liever voor de zuivere stof, gewoon te koop bij drogist).

* Citroenzuur - te koop bij heel veel drogisten

* Wijnsteenzuur - idem

* K2S2O5 (kalium (meta)bisulfiet) - te koop bij wijnmakerszaak of beter gesorteerde drogist.

Berichten: 168

Re: zuivere stoffen in huis

Dextrine, in maïzena, en natriumcarbonaat (zonder waterstof) in soda. Verder heb je aceton in nagellakremover en waterstofperoxide in bleekmiddel. Ook is salmiak, ammoniumchloride, vrij verkrijgbaar bij de veredelde drogisten, net als borax, waterglas, ether (diethyl) en glycerol (ook in slaolie).

Waar zit zinkchloride in?

Berichten: 2.337

Re: zuivere stoffen in huis

Die zinkchloride zat in een werkbak dat potje was uitgelopen en ik kijk es naard e gevarensymbolen corrosief. :oops: rap naar het water gelopen maar zo corrosief leek het mij niet. Ja lood heb ik ook nog. Zijn er nog soms dingen?

Wat ik me ook afvroeg kan ik aluminiumfolie gebruiken als aluminium. Ik heb dat es geprobeerd en het ging wel maar er blijkt toch wel een plastieklaagje op te liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: zuivere stoffen in huis

Norit, verkrijgbaar bij de drogist, is zuivere koolstof.

Berichten: 3.145

Re: zuivere stoffen in huis

Wat ik me ook afvroeg kan ik aluminiumfolie gebruiken als aluminium. Ik heb dat es geprobeerd en het ging wel maar er blijkt toch wel een plastieklaagje op te liggen.
Er is ook wel degelijk Al-folie te koop zonder plastic laagje (sterker nog, ik ken eigenlijk niet anders). Ook Al-metaal van de bouwmarkt (strips, hoekprofieltjes e.d.) is behoorlijk zuiver Al.

Nog een leuke vrijwel zuivere stof is chilisalpeter. Dit is te koop bij veel tuincentra. Het is ca. 99% NaNO3. I.c.m. geconcentreerd zoutzuur kun je er koningswater mee maken.

Tenslotte, interessant om te vermelden is borax, te koop bij drogisten. Dit is zuiver Na2B4O7.10H2O.

Berichten: 2.337

Re: zuivere stoffen in huis

Die chilisalpeter en borax lijken me wel intressant. Je kand aar toch boorzuur met maken hè?

Reageer