Verband molair-volumair

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Verband molair-volumair

LS.

Voor een practicum was het gewenst een ijklijn te maken waarin de concentratie Methanol werd uitgezet tegen de brekingsindex. Dus hebben wij een aantal oplossing bereid, en die gemeten.

Op het moment dat ik de concentraties op volume% uitzet tegen de BI krijg ik een linear verband (met nette correlatiecoeffient).

Op het moment dat ik de concentraties op mol% uitzet krijg ik een verband wat duidlijk kwadratisch is. (2de orde..)

De betreffende docent wilde nog wel vertellen dat dat ook zijn verwachting was, maar niet waarom.. Vandaar mijn vraag aan u! Waarom?!

Groet,

Frans

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verband molair-volumair

Wat was het oplosmiddel?

Edit:

Eigenlijk doet dat er niet toe. De brekingsindex is alleen afhankelijk van de concentratie van de twee (zijn het er maar twee?) verbindingen, niet van het feit of je nou volume-% of mol-% neemt om de concentratie uit te drukken. Een lineair of kwadratisch verband moet dus terug te vinden zijn in de verhouding tussen volume-% en mol-% onderling.

Probeer eens een lijstje te maken van volume-% tegen mol-% voor methanol en het oplosmiddel. Daar moet dan ook een kwadratisch verband tussen zitten...

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Verband molair-volumair

Ja maar het is gewoon een ethanol water mengsel.. Daarom juist.. Ik heb alles nagelopen en zie gewoon niet waarom het logisch zou zijn..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verband molair-volumair

Als je de concentratie van methanol uitdrukt in volume-% en de concentratie in stapjes van 10 % verhoogt van 0 naar 100 %, dan gaat de volumeconcentratie lineair omhoog.

Als je bij elk volumepercentage het molpercentage aan methanol uitrekent, dan gaat dat anders dan lineair omhoog omdat, behalve dat het aantal mol methanol toeneemt, het aantal mol van het oplosmiddel afneemt.

Onderstaand heb ik het uitgerekend voor een mengsel methanol-water. Ik ben even uitgegaan van een soortelijke dichtheid van methanol van 0,8 g/ml.

volume-% mol-%

methanol methanol

0% 0,0%

10% 4,8%

20% 10,1%

30% 16,2%

40% 23,1%

50% 31,0%

60% 40,3%

70% 51,2%

80% 64,3%

90% 80,2%

100% 100,0%

Reageer