Chocolade

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Chocolade

Wij willen voor ons profielwerkstuk het vetgehalte in verschillede chocolade bepalen en hiervoor gebruiken we een Soxhlet-extractie opstelling met als loopvloeistof wasbenzine.

Wij vroegen ons af hoelang deze proef zou duren voor één soort chocolade.

Berichten: 873

Re: Chocolade

Hoi Rodrigo,

Heb je een idee hoe je er achter kan komen hoelang je sochlet extractie moet duren. Ik weet niet of je de tijd hebt om dit uit te testen.

Als je dat weet kun je een veiligheidsmarge inbouwen zodat je al het vet geëxtraheerd hebt.

Berichten: 274

Re: Chocolade

Waarom gebruikt iedereen wasbenzine?

Petroleumether lijkt me veel fijner om mee te werken. Maar bij een inweeg van 3 gram en dit fijngemalen lijkt mij 6 uur voldoende. Dit kan ik niet met zekerheid zeggen.

Chocolade kan gemakkelijk direct geextraheerd worden, zure ontsluiting zou een optie nog kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chocolade

Tipje over het fijnmalen: leg de chocolade van tevoren in de koelkast, dat vermaalt makkelijker, anders heb je na afloop pasta. Wel lekker voor op het brood :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Chocolade

Boanerges schreef: Waarom gebruikt iedereen wasbenzine?

Petroleumether lijkt me veel fijner om mee te werken. Maar bij een inweeg van 3 gram en dit fijngemalen lijkt mij 6 uur voldoende. Dit kan ik niet met zekerheid zeggen.

Chocolade kan gemakkelijk direct geextraheerd worden, zure ontsluiting zou een optie nog kunnen zijn.
6 uur :oops: bedoel je niet 6 a 10 keer overhevelen. Dat is volgens mij de normale werkwijze.... Probeer anders eens Vogel of Pavia voor een voorschrift...
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 873

Re: Chocolade

6 uur lijkt mij ook wel voldoende. Je moet wel zo'n 6 to 10 keer een overheveling per uur hebben.

De fijn gemalen chocolade wel mengen met iets van zeezand voor een betere extractie.

En als je de apparatuur hebt. Wij bepalen in veel voedinsmiddelen (en dus ook chocolade) het vetgehalte m.b.v. Accelerated Solvent Extraction (ASE) - kortere analysetijd en betere resultaten.

Berichten: 42

Re: Chocolade

mmmm, meer chocolade.

Bedenk trouwens wel dat er grote verschillen zijn. Witte chocolade is cacauboter met suiker en zal dus een stuk vetter zijn als 99% chocolade (mijn favoriet). Volgens mij is ook melkchocolade vetter als puur.

Berichten: 2

Re: Chocolade

Bedankt mensen :oops: Ik ga het eens proberen met 6-7 uur

Berichten: 274

Re: Chocolade

Bedankt mensen :oops: Ik ga het eens proberen met 6-7 uur
En als je de tijd hebt zou je het al naar gelang korter of langer kunnen proberen want 6 a 10 keer overhevelen zal zeker niet genoeg zijn.

Berichten: 139

Re: Chocolade

Wasbenzine werk niet goed als extractiemiddel, het kkokpunt (140C) ligt veel te hoog. Ik heb dit met mijn PWS ook gedaan met o.a. chocolade en heb als vloeistof

diethylether gebruikt, de TOA bij mij op school heeft jaren lang op een voedingsmiddelen lab gewerkt en zij heeft een aantal oude voorschriften opgezocht en hierin kwam voor een Soxhlet met een inhoud van 250mL (met een kolf van 500mL) een extractie tijd van 3.5 uur uit waarbij bij de laatste twee keer overlopen de vloeistof helder moet zijn.

als je een voorschrift nodig hebt mail maar

LVS

PS: ivm met de lichtontvlambaarheid van diethyleter dit uitsluitend in een zuurkast gebruiken. en niet te veel snuiven :oops:

Berichten: 274

Re: Chocolade

LvS schreef: hierin kwam voor een Soxhlet met een inhoud van 250mL (met een kolf van 500mL) een extractie tijd van 3.5 uur uit waarbij bij de laatste twee keer overlopen de vloeistof helder moet zijn.
Mooi een tijd van 3,5 uur maar dat zegt nog niet veel, ik kan ook iets wel 3,5 uur laten extraheren maar als je een inweeg hebt van 15 of 1,5 gram zal ook nog wel uitmaken.

Berichten: 139

Re: Chocolade

sorry vergeten, 20g monster goed fijn gemalen.

de waarden kwamen goed overeen met de literatuur waarden afwijkingen tussen de 0.5 en de 3.5 g/100g (=m/m%) is in mijn ogen toch goed zeker voor een PWS op een middelbare school.

Als test hebben wij voor de zekerheid de eerste keer een klein beetje de extractie vloeistof met de fotospectrometer op helderheid bepaald bij het vet van zowel melk als pure chocolade is dit mooi te zien

Berichten: 274

Re: Chocolade

20 gram lijkt me veel voor zo'n relatief korte tijd van extraheren. Vooral ook als je kijkt naar het hoge vetgehalte in chocola.

Maar goed het zou best kunnen, ik doe wekelijks soxhlet extractie waarbij ik eerst een zure ontsluiting doe, hierbij weeg ik 5 gram in en ontsluit ik. Dat wat overblijft wordt geëxtraheerd voor minstens 6 uur en absoluut niet korter.

Reageer