kieming

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 51

kieming

Hallo,

Ik heb hier al gezocht en op google, maar nergens kan ik een antwoord vinden. Ik weet dat bij plantjes licht nodig is om te groeien, in het donker groeien ze ook, zelf harder dan in het licht. Maar hoe komt dit nu precies? Het heeft iets met de omzetting te maken toch?

Ik hoop dat jullie hier een antwoord op weten.

Bedankt. :oops:

Berichten: 2.337

Re: kieming

Is dat niet gewoon dat ze rapper groeien om het licht te bereiken?

Een plant in het donker zal wel sneller groeien maar geen bladeren en zeker geen bloemen vormen in het donker dacht ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kieming

Plantjes maken hun eigen "groeistoffen" uit water, koolzuur, mineralen en met hulp van zonlicht. Zonder de energie uit zonlicht is het heel snel afgelopen. Ik zou me kunnen voorstellen dat planten zich in het donker concentreren op het "strekken" van de nieuw gevormde cellen. Dit is namelijk hetzelfde proces als het "naar het licht kromgroeien" van een plant.

Denk er maar eens over na: als de plant de cellen aan de schaduwkant van de stengel harder laat strekken dan aan de zonkant, dan wijst de top van de plant daarna meer naar de zon.

Voor het strekken is voornamelijk water nodig. Ik kan me naast het bovenstaande voorstellen dat in voldoende zonlicht een gezonde stroom water naar de wortels nodig is om de gevormde suikers te kunnen opslaan.

Berichten: 51

Re: kieming

Bedankt! :oops: Het komt er dus op neer dat ze sneller froeien dan de plantjes in het licht, omdat ze naar licht op zoek zijn?

Berichten: 274

Re: kieming

Bedankt! :oops: Het komt er dus op neer dat ze sneller froeien dan de plantjes in het licht, omdat ze naar licht op zoek zijn?
Dan lees je het niet goed, rwwh zei dat hij het zich voor zou kunnen stellen. Jouw conclusie is dat het dan zo is.

Maar dit zou je makkelijk thuis kunnen onderzoeken met bijvoorbeeld tuinkers.

Je doet een bakje met zaad in constant licht en een constant in het donker. Dan durf ik haast wel te wedden dat die in het licht eerder groot zijn dan die andere, en ook veel sterker zijn dan die in het donker zaten.

Berichten: 2.337

Re: kieming

Ze gaan sterker zijn maar niet groter. Mijn leraar bio noemt ze "gefrustreerde planten" 8-[ ze groeien zowiezo sneller maar maar ze hebben heel weinig bladeren en zijn heel langgerekt.
Denk er maar eens over na: als de plant de cellen aan de schaduwkant van de stengel harder laat strekken dan aan de zonkant, dan wijst de top van de plant daarna meer naar de zon.
Een positieve fototropie :oops:

Wat voor rotzooi leren ze ons toch niet allemaal op school. ;)

Berichten: 51

Re: kieming

Ik heb dat onderzoek ook gedaan en daarom is het zo raar dat ze groter zijn. Ik had dit totaal niet verwacht.

Re: kieming

Het harder groeien in het donker is eenvoudig te verklaren als kijkt naar wat er normaal gebeurt als een zaad ontkiemt.

Als het zaad uitloopt gebruikt het de energievoorraad uit de zaadlobben en moet het zo snel mogelijk licht krijgen om mbv fotosynthese de energie voorraad aan te vullen. Zolang de scheut in het donker is zal alle energie gestoken worden in lengtegroei naar boven om het licht te bereiken en als het licht toegankelijk wordt zullen bladeren en bladgroen worden gevormd.

Berichten: 2.337

Re: kieming

Zolang de scheut in het donker is zal alle energie gestoken worden in lengtegroei naar boven om het licht te bereiken en als het licht toegankelijk wordt zullen bladeren en bladgroen worden gevormd.
Ik ga volledig akkoord maar bladgroen word toch al gemaakt voor de plant het licht bereikt?

Berichten: 51

Re: kieming

Okeej. Ik snap het :oops: . Nee, bladgroen wordt alleen gemaakt wanneer er licht aanwezig is.

Ik heb dit even gekopierd van wikipedia: Planten vangen de voor fotosynthese benodigde lichtenergie op met chlorofyl. Deze stof zit in organellen die chloroplasten of bladgroenkorrels genoemd worden. Chlorofyl geeft bladeren ook hun groene kleur

Reageer