Werking Aluin

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

Werking Aluin

Aluin wordt gebruikt na het scheren, om de wondjes te dichten.

Ik weet dat aluin de eiwitten naar elkaar toetrekt.

Maar hoe werkt dit precies?

Berichten: 37

Re: Werking Aluin

Aluin gaat er een verbinding mee aan, staat op wikipedia een stukje over. Volgens mij doet aluin hetzelfde als het stollen van bloed in een wondje.

Deze kreet kon ik echter niet plaatsen:
(adstringerende werking)
Als iemand dit kan uitleggen is denk ik duidelijk wat Aluin doet.

Berichten: 385

Re: Werking Aluin

Nog een vraag over aluin... Hoe kan het dat er in een blokje aluin barsten komen als het blokje een tijdje heeft gelegen? (in een huiskamer) Dit is namelijk het geval bij mijn oom, en ik ben wel nieuwsgierig hoe dat komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Werking Aluin

Aluin is een kristal waarin behoorlijk veel water zit ingebouwd. Ik denk dat dit aan de lucht behoorlijk kan verweren. Misschien resulteert dat wel in die scheuren?

Berichten: 1.379

Re: Werking Aluin

Ik heb evenmin de werking van aluin na het nat scheren begrepen. De K+, de Al3+ en de SO42- ionen vertonen geen direkte chemische interaktie met de eiwitten in de huid. Maar wel een colloidchemische ?

Er is wel sprake van een sterke verhoging van het zoutgehalte in de opperhuid. Zou dat de verklaring zijn? Dan zou je ook wel een stuk steenzout of kaliumchloride kunnen nemen.

Er zijn wel methoden te bedenken om bijvoorbeeld keukenzout in de opperhuid te brengen. Als dat ook werkt dan zou je de adstrigerende werking van aluin misschien kunnen zien als het uitzouten van een colloidale eiwitoplossing. Vooral hogere ion valenties doen het daarbij goed. Denk maar eens aan de lyotrope reeksen uit de colloidchemie. Als dat de verklaring zou zijn komt het dus door de Al3+ ionen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: Werking Aluin

Het aluin wordt gebruikt om wondjes dicht te laten trekken en ik meen te weten dat de toevloed van kalium inonen resulteert in de uitscheiding van adenaline hetgeen weer leidt tot samentrekking van de vaatjes.

Berichten: 1.379

Re: Werking Aluin

Ik vind het een nogal sterk verhaal dat het aluin op onze huid zou werken via het hormoon adrenaline. Dit hormoon dat vooral door de bijnieren en zenuwuiteinden wordt afgescheiden zou ook door onze geschoren huid kunnen worden gevormd? Wie kan dit bevestigen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: Werking Aluin

2 bronnen voor vaatnauwing door adrenaline, maar waar ik de informatie vandaan heb over de invloed van kalium op de uitstoot van adrenaline weet ik niet meer, alleen m'n geheugen. betrouwbaar? :oops:

bron wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Adstringentia

Uitwendig toegediend veroorzaakt adrenaline alleeen vaatvernauwing

bron: http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beukema/adrenaline.html

Aan de uiteinden van de orthosympathische zenuwen van het autonome zenuwstelsel komt (m.n. uit de synapsblaasjes) een stof vrij die aanvankelijk sympathine werd genoemd, maar later bleek te bestaan uit een mengsel van 20% adrenaline en 80% noradrenaline. Noradrenaline en adrenaline hebben hier de taak van transmitterstof: ze brengen impulsen over van zenuw naar eindorgaan; men noemt dit (omdat adrenaline eerder bekend was dan noradrenaline) een adrenerge werking. (Bij acetylcholine, dat een overeenkomstige rol vervult, spreekt men van een cholinerg mechanisme.)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Werking Aluin

Dit heeft me niet losgelaten. Wat doet aluin nou tijdens het stelpen van bloedende wonden?

Uit deze site:

klik1

volgt dat adrenaline eerder een alternatief is voor aluin bij het stelpen van wonden, dan dat er onderlinge wisselwerking is.

In deze site:

klik2

staat letterlijk dat aluminium het bloedeiwit albumine neerslaat. Dit zou de werking kunnen zijn. Albumine zorgt, voorzover ik me herinner, voor de waterhuishouding in bloed: als er ergens water tekort is, dan neemt daar de concentratie aan albumine toe. Albumine ´zuigt´ water aan.

Door het neerslaan van aluminium-albumine (hoe dit ook gebeurt) zou je de stelpende werking kunnen verklaren: het albumine is zijn waterzuigende werking kwijt.

Bij mensen die een te hoog aluminiumgehalte in hun bloed hebben, bestaat het risico van coaguleren van bloedcomponenten. Het bloed verdeelt zich dan in twee fasen: een vaste fase (kristallen van geprecipiteerd plasma-eiwit) en een gelige vloeistof.

Op een Franstalige site vond ik een vermoeden van verband tussen Altzheimer en een verhoogd aluminiumgehalte in het bloed:

klik3

Op andere sites vond ik dat ook Fe(III), koper, zilver en zink stelpend werken. Ik vond hier echter geen verband met albumineprecipitatie, maar dat zou je toch wel verwachten. Gek genoeg wordt de sterkste adstringerende werking van de genoemde metaalionen aan ijzer(III) toegedicht. Ik kan echter nergens vinden dat een te hoog Fe(III)-gehalte zou leiden tot het uitkristalliseren van bloed.

Re: Werking Aluin

volgt dat adrenaline eerder een alternatief is voor aluin bij het stelpen van wonden, dan dat er onderlinge wisselwerking is.
het klopt dat adrenaline een mogelijk alternatief is voor de bloedstelping, maar aluin zorgt door de influx in de wond van kalium dacht ik voor plaatselijke uitstoot van adrenaline uit cellen en dan is de werking gelijk.
staat letterlijk dat aluminium het bloedeiwit albumine neerslaat. Dit zou de werking kunnen zijn. Albumine zorgt, voorzover ik me herinner, voor de waterhuishouding in bloed: als er ergens water tekort is, dan neemt daar de concentratie aan albumine toe. Albumine ´zuigt´ water aan.
De albumine concentratie in bloed is ca 40 g/l en toename van albumine is een teken van uitdroging van het lichaam en trekt dus niet plaatselijk water aan.

Dat de albumine zou neerslaan onder invloed van aluminium in het bloed zou een onmiddelijke dood ten gevolgen hebben ( een soort van massieve thrombose in heel het lichaam)

De precipitatie van albumine op huid en slijmvliezen komt doordat de vocht concentratie er plaatselijk sterk verlaagd wordt door uitdroging en dit is denk ik een heel kort door de bocht beschreven werking van aluin, mischien had de firma hetzelfde probleem als het forum. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Werking Aluin

De albumine concentratie in bloed is ca 40 g/l en toename van albumine is een teken van uitdroging van het lichaam en trekt dus niet plaatselijk water aan.
Ik zie het zo voor me dat het precipitaat van aluminium-albumine plaatselijk voor hechtende, of klevende o.i.d., vaste stof zorgt, zodat het bloed er ´niet meer uit kan´.

Het is inderdaad niet plaatselijk al of niet water aanzuigen. De werking van albumine in het bloed zal meer iets zijn van osmotische druk (?).
Dat de albumine zou neerslaan onder invloed van aluminium in het bloed zou een onmiddelijke dood ten gevolgen hebben ( een soort van massieve thrombose in heel het lichaam)
Ja, maar dan moet je wel heel veel aluminium binnenkrijgen. Van nature zit er aluminium in het bloed (verkregen door blootstelling) en de nieren zijn continu bezig dit te verwijderen.

In Curaçao zijn in 1996 tien mensen overleden als gevolg van Al-vergiftiging, veroorzaakt door vervuiling in een bloeddialyse-apparaat. Het hoogst gerapporteerde Al-gehalte was 1,28 gram/liter....

Anderen, met iets minder Al in hun bloed, overleefden dit...

Re: Werking Aluin

Ik ben eens de litteratuur ingedoken en heb de volgende publicatie gevonden

De abstract en een relevant stuk.

These results indicate that OC-108 induces regional blood flow arrest with rapid onset, this effect being attributed to the action of aluminum potassium sulfate, and that hemoconcentration due to increased vascular permeability (plasma extravasation), an acute inflammatory reaction, is involved in the mechanisms of the immediate hemostatic action of OC-108.

1: J Pharmacol Sci. 2006 Nov;102(3):314-20. Epub 2006 Oct 28.

In our previous study, aluminum potassium sulfate at the concentration equivalent to OC-108, as well as OC-108, increased vascular permeability immediately

after s.c. injection in mouse footpads; however, tannic acid did not (6). Similarly, in the present study, aluminum potassium sulfate, as well as OC-108, reduced rat skin blood flow immediately after injection, but tannic acid had no effect (Fig. 2). These data seem to support the idea that OC-108 decreases blood flow via

increased vascular permeability as mentioned above.

Generally, a decrease in tissue blood flow is caused by constriction of peripheral blood vessels, compositional change in blood, degeneration of the interstitium, and a decrease in blood pressure. In the present study, OC-108 did not change systemic blood pressure and had no effect on skin blood flow adjacent to the injection site. The result demonstrates that a decrease in blood flow by OC-108 is confined to the injection site and not induced by decreasing blood pressure.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Werking Aluin

Me vader heeft een aantal omleidingen en zit dus permanent aan de bloedverdunners en mag (zoals hij zegt) absoluut geen middelen die bloed propjes kunnen veroorzaken. Door die bloedverdunners is zelfs een klein wondje genoeg om een flinke bloedstroom te veroorzaken.

Wat ik nu lees is dat aluin voornamelijk werkt door de bloedvaatjes rond de wond af te sluiten en het de huid helpt te herstellen. Ik vraag me echter af of het geen bloed propjes veroorzaakt.

weten jullie daar iets van?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Werking Aluin

Zoals je in het stuk kunt zien werkt aluin niet via het stollingsmechanisme waardoor er geen bloedstolsels onstaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Werking Aluin

Bij mensen die een te hoog aluminiumgehalte in hun bloed hebben, bestaat het risico van coaguleren van bloedcomponenten. Het bloed verdeelt zich dan in twee fasen: een vaste fase (kristallen van geprecipiteerd plasma-eiwit) en een gelige vloeistof.

Op een Franstalige site vond ik een vermoeden van verband tussen Altzheimer en een verhoogd aluminiumgehalte in het bloed:


uit de post van Marjanne. dat bracht me aan twijfelen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer