[scheikunde] destructie m.b. v enzym 'pectinase'

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] destructie m.b. v enzym 'pectinase'

hey mensen,

Ik moet nu met een vervolgonderzoek komen voor mijn ijzergehalte bepaling spinazie onderzoek. (die ik overigens morgen moet inleveren.)

Zo ben ik van plan om de destructie van spinazie in plaats van met salpeterzuur met het enzym pectinase te doen. Zou dit mogelijk zijn? Zo had ik bedacht om een paar lepels pectinase in demi water op te lossen en hier wat gedroogde gestampte spinazie in te scheppen en dit vervolgens te laten staan. (zou ik eventueel nog moeten verwarmen?) Want dan zou je als het goed is een oplossing krijgen met zowel Fe 2+ als Fe 3+ ionen. Zodat ik uiteindelijk de verhouding Fe 2+ , Fe 3+ in spinazie kan bepalen.

zou dit mogelijk zijn of moet ik hier niet aan beginnen? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

p.s als je spinazie kookt dan daalt het ijzergehalte maar komt dit ijzer in het water of verdwijnt het in gasvorm? Misschien is dit een stomme vraag maar ik hoop dat u dit ook kunt beantwoorden ...

Berichten: 238

Re: [scheikunde] destructie m.b. v enzym 'pectinase'

pectinase is een enzym (of mix van enzymen) dat een bepaald soort eiwit afbreekt, namelijk pectine. Als alle ijzer in de pectine zit of hieraan gebonden zit is dit mogelijk. Mijns inziens lijkt een destructie met HNO3 vollediger.

Wat bedoel je met het ijzergehalte dat daalt? Ijzer komt niet in de gasvorm, maar lost op in water. Spinazie bestaat voor een (groot) deel uit water, dus verliest de 'spinazie' toch geen ijzer???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] destructie m.b. v enzym 'pectinase'

Ik zou, ook als je het met pectinase probeert, de spinazie in ieder geval iets aanzuren met salpeterzuur. Spinazie bevat ook oxaalzuur dat natuurlijk ook vrijkomt. Ik weet niet precies wat de pH wordt van een spinazie-oplossing met pectinase, maar je loopt, zonder extra aanzuren, het risico dat er ijzeroxalaat neerslaat. Dat raak je dan, met het filtreren, kwijt.

Met het verliezen van ijzer tijdens het koken bedoelt men dat ijzer vanuit de spinazie oplost in het kookvocht. Bij het afgieten raak je dat ijzer dan kwijt.

Reageer