warmtecapaciteit calorimeter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 51

warmtecapaciteit calorimeter

Wilt iemand me uitleggen hoe ik warmtecapaciteit kan berekenen van de calorimeter? Ik snap hier echt helemaal niks van. Ik heb al gezocht op dit forum e

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...armtecapaciteit

en kwam dit topic tegen, maar daar begrijp ik ook niks van :oops: .

Ik heb deze formule: energie: Q= c*m*T

Hoe moet ik nu verder? Ik heb de gegevens van de temperatuur van een lege calorimeter, een met warm water gevulde calorimeter en de exacte temperatuur van het opgewarmde water voor het in de calorimeter wordt gezet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: warmtecapaciteit calorimeter

De totale energie van het water plus de calorimeter is constant mag je veronderstellen. Weet je hoeveel energie het water heeft overgedragen aan de calorimeter?

Berichten: 11

Re: warmtecapaciteit calorimeter

Al eens in een natuurkunde lesboek gekeken? Zie bijv supplement 3hv natuurkunde van thieme meulenhoff hoofdstuk 5.

Meestal vul je een calorimeter met een bekende hoeveelheid water van bekende temperatuur en voeg dan een voorwerp met bekende massa en een andere temperatuur toe.

Daarna ga je de temperatuurstijging (of daling) bepalen.

Opgenomen energie = afgegeven energie.

Je moet dan de formules Q=m*c*ΔT (voor water en voorwerp) en Q=C*ΔT (voor de caloriemeter) gebruiken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: warmtecapaciteit calorimeter

He potax, meestal geven we hier de antwoorden niet op huiswerkvragen, maar proberen we wedervragen te stellen om mensen te helpen zelf het antwoord te vinden!

Berichten: 11

Re: warmtecapaciteit calorimeter

Oké, ik zal wat terughoudender zijn met mijn antwoorden. Misschien had ik beter aan boterbloem kunnen vragen waar ze die (incomplete) formule vandaan heeft

Berichten: 51

Re: warmtecapaciteit calorimeter

Ik heb de formule van een site afgehaald en ben er ook achter dat er twee verschillende formules zijn, zoals potax al zij. Het was een huiswerkvraag en ik had deze al gemaakt voordat ik het vroeg. Alleen heb ik het helemaal fout gedaa, omdat ik het niet begreep. Vandaar dat ik hier om hulp vraag. OP school is wel uitleg gegeven, maar nog steeds nap ik het niet.

Hoe moet ik weten wat de energie is dat het water heeft overgedragen aan de calorimeter? Is dat het warmteverschil?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: warmtecapaciteit calorimeter

De totale energie van het water plus de calorimeter is constant mag je veronderstellen. Weet je hoeveel energie het water heeft overgedragen aan de calorimeter?
Misschien helpt het als ik dat nog eens herhaal? Kijk eens naar de eerste van de twee zinnen? Helpt dat?

Overigens is het een goed idee om een huiswerkopgave waar je hulp bij wilt hier neer te zetten inclusief je eigen uitwerking. Dan kunnen we je veel directer helpen om het voortaan nog beter te doen!

Berichten: 11

Re: warmtecapaciteit calorimeter

Beste rwwh,

de vraag komt, voorzover ik weet, voor in lesboeken van 3(4?) havo/lyceum.

Als boterbloem dit niveau volgt/heeft (haar level geeft dit niet aan) is jouw antwoord, zeker voor havo nog best wel cryptisch.

Berichten: 51

Re: warmtecapaciteit calorimeter

Ik zal de opgave hier wel even neerzetten. Het hoort bij een praktijk die we gedaan hadden. Ik heb dit zo ingeleverd bij het praktijkverslag, maar naar mijn mening klopt het niet.

Hoeveel graden is de calorimeter opgewarmd? ۵T1

20-2.5= 17.5°C

Hoeveel graden is het warme water afgekoeld? ۵T2

20-19.8= 0.2°C

Bereken de warmtecapaciteit van de calorimeter.

We rekenen dit uit met de formule: C=Q/DT

soortelijke warmte water=4.2 J(g*K)

T=17.5-0.2= 17.3°C

Q=de energie die nodig is

3.6.3 Het bepalen van de warmtecapaciteit van de calorimeter.

A) Temperatuur van de lege calorimeter.

B) Met warm water gevulde calorimeter.

C) Exacte temperatuur van het opgewarmde vlak voordat het in de calorimeter wordt gezet.

D) Exacte volume van het gebruikte water.

Resultaten:

A B C d

20°C 19.8°C 2.5°C

@potax. Ik zit op het MLO, eerste leerjaar.

Berichten: 11

Re: warmtecapaciteit calorimeter

Is de caloriemeter opgewarmd van 20 naar 17,5 °C? In je gegevens vermeld je niet het volume (massa) van het gebruikte water.

Wat zijn de antwoorden van C en D?

En wat betekent soortelijke warmte? Of wat geeft die soortelijke warmte weer?

Reageer