tetra

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

tetra

Als men NaOH toevoegd aan tertrachloor wordt deze laatste dan omgezet naar C2O2?

Graag ook een antwoord naar dit email-adres : [censuur]

We moeten nl vandaag werken, en heb daar geen internet.

Alvast bedankt voor jullie reakties.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: gebruik het E-mail knopje maar, dat is spam-proof!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tetra

Hoe zou C2O2 er in jouw ogen uitzien dan?

Berichten: 72

Re: tetra

Met water reageert tetra bij verhitting tot HCl en CO2, dus met OH- zal dit wel iets worden van: CCl4 + 2OH- --> CO2 + 2HCl + 2Cl-, als er al een reactie optreedt

Berichten: 2.337

Re: tetra

De eerste keer in mijn hele leven dat ik van de dimeer C2O2

Dit bestaat toch niet, toch? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tetra

Ligt eraan over welke tetra we het hebben: tetrachloormethaan, 1,1,2,2-tetrachloorethaan, tetrachlooretheen, enz

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: tetra

Tetra is tetrachloormethaan. Tetrachlooretheen heet ook wel ´per´.

O=C=C=O :

Ondanks dat uit theoretische studies verwacht werd dat C2O2 een vrij stabiel molecuul zou moeten zijn, heeft men het nog niet kunnen aantonen, zelfs niet onder cryogene omstandigheden. Afbeelding

(Dat laatste is ook maar van het internet geplukt :oops: ).

Berichten: 3.145

Re: tetra

Tetra en NaOH reageert volgens mij heel langzaam tot COCl2, NaCl en H2O. Ik geloof niet dat er CO2 zal ontstaan en zeker geen C2O2 (dat laatste bestaat niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tetra

Ontbindt carbonylchloride dan niet onder invloed van water tot koolstofdioxide en zoutzuur, net zoals dit met thionylchloride gebeurt (met als verschil dat er zwaveldioxide ontstaat)?

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: tetra

Ik geloof niet dat er CO2 zal ontstaan en zeker geen C2O2 (dat laatste bestaat niet).
<offtopic>

C2O2 bestaat inderdaad niet maar C3O2 bestaat wel. Het heet koolstofsuboxide, kookt bij 7°C en heeft een lineaire structuur: O=C=C=C=O. Meer info bij Wiki

</offtopic>

Berichten: 72

Re: tetra

Ontbindt carbonylchloride dan niet onder invloed van water tot koolstofdioxide en zoutzuur, net zoals dit met thionylchloride gebeurt (met als verschil dat er zwaveldioxide ontstaat)?
Of dit het geval is weet ik niet, maar wel kan fosgeen (carbonylchloride dus :oops: ) door zonlicht/UV-licht ontleedt worden tot CO en Cl2

En Woelen, je had gelijk, er ontstaat inderdaad fosgeen bij de reactie van tetra met loog Afbeelding

Reageer