soorten bindingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

soorten bindingen

Hoi,

weet misschien iemand welk soort bindingen er voorkomen in:

1. H3O+

2. FeCl3

3. CH3Cl

4. C5H10

Ik dacht dat er 3 soorten bindingen waren; ionische, covalente en datieve bindingen maar ik weet niet wanneer een covalente en waneer een datieve? Kan iemand me dat ajb uitleggen?

Berichten: 114

Re: soorten bindingen

Klik hier

Gevonden met google, staat al op ons prachtige forum :oops:

Nu je de definities weet van de verschillende soorten bindingen, kunje dus kijken naar wat voor stof je hebt, ion of niet, en of er bij een niet-ion door beide atomen één elektron wordt gedoneerd of door één atoom beide elektronen.

Berichten: 6

Re: soorten bindingen

Bedankt, chemiegirl maar eigenlijk helpt je link me niet echt... vooral bij H3O? hoe schrijf je dit uit? H heeft toch 1 elektronenpaar en O toch 3 ? waarom is dit dan een datieve binding?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: soorten bindingen

Hoeveel elektronen levert H+?

Berichten: 6

Re: soorten bindingen

H heeft 1 elektron, O heeft er 6 dus in het totaal in H3O+ zijn dat 9 elektronen? En de lading + erbij genomen zijn, is de lading dus 10, dus 5 elektronenparen. 3 elektronenparen zijn nodig voor de binding van 3 H's en O dus blijven er 2 elektronenparen over... Waar moeten die 2 elektronen dan komen te staan opdat de octetstructuur wordt bereikt voor H en O ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: soorten bindingen

Hoeveel elektronen levert een los proton? En elektronen zijn negatief, niet positief...

-9+1= 8.

Reageer