oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

oplosbaarheid

hallo,

Ik moet binnenkort exaam op UA gaan afleggen van orchanische chemie. Ik heb een probleem met het oplossen met een vraag die verband houd met oplosbaarheid. Welke van de volgende structuren is het best oplosbaar in CCl4:

hexaanring, azijnzuur of 2-ammonium-propaanzuur

Dank bij voorbaat

bp

Berichten: 857

Re: oplosbaarheid

Je moet kijken naar het karakter van het oplosmiddel en de op te lossen stof.

a-polaire stoffen lossen goed op in a-polaire oplosmiddelen en een polaire stof lost goed op in een polair oplosmiddel. Maar een a-polaire stof lost niet (goed) op in een polair oplosmiddel en vice versa.

Wat is CCl4 voor stof, polair of a-polair?

Stel deze vraag ook voor je drie stoffen die je wilt oplossen.

Berichten: 219

Re: oplosbaarheid

Ik blijf 't steeds door elkaar gooien wat nou wat is... ik weet wel dat cyclohexaan goed oplost in tetra. Maar hoe heten deze stoffen ook alweer... is dit nu juist polair of juist apolair?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid

Is water polair of apolair en waar ligt dat aan?

Berichten: 219

Re: oplosbaarheid

't heeft te maken met de ladingsverdeling binnen het molecuul. Als ik het goed had was water apolair. Dus zou hexaan (en ook cyclo) polair zijn.

Berichten: 147

Re: oplosbaarheid

Fout.....

Andersom.

Over het algemeen zijn gedeeltes van moleculen met zuurstof, stikstof, zwavel en halogenen (I, Br, Cl, F) polair (vanwege hun elektronegativiteit tov koolstof).

Maar pas op. Het centrum van (partiele) negatieve lading mag niet samenvallen met het (partiele) centrum van positieve lading. Er ontstaat feitelijk een magneet met een min- en pluspool.

Berichten: 183

Re: oplosbaarheid

't heeft te maken met de ladingsverdeling binnen het molecuul. Als ik het goed had was water apolair. Dus zou hexaan (en ook cyclo) polair zijn.
Het heeft allesinds te maken met de relatieve ladingsverdeling binnen de molecule.

Even voor water : Afbeelding

(Niet echt een goed figuurtje , maar kom)

Zoals je ziet onstaat er bij water een dipoolmoment.

Is het dan polair of apolair denk je ?

edit: weer dat tikeltje te laat 8-[

dan maar direct verder naar het vraagstuk.

CCl4 ziet er zo uit : Afbeelding

Zou deze een dipool hebben (let op de symmetrie/assymmetrie vd molecule) ?

Is dit dan polair of apolair ?

edit2 : Toch geen exaam van Prof. Maes, hoop ik :oops:

Berichten: 219

Re: oplosbaarheid

Dus water is polair omdat het een dipoolmoment heeft en tetra heeft geen dipoolmoment (naar mijn idee) dus is apolair.

Benzeen is dan toch ook sterk apolair of zie ik dat dan verkeerd? Er is immers geen duidelijk dipoolmoment.

Berichten: 183

Re: oplosbaarheid

Chemistry Master schreef: Dus water is polair omdat het een dipoolmoment heeft en tetra heeft geen dipoolmoment (naar mijn idee) dus is apolair.

Benzeen is dan toch ook sterk apolair of zie ik dat dan verkeerd? Er is immers geen duidelijk dipoolmoment.
Nee hoor , je hebt gelijk. Benzeen is inderdaad apolair.

Berichten: 219

Re: oplosbaarheid

Stel dat je tetra en CHCl3 zou mengen. Zou je dan een emulsie krijgen?

Stel dat je tetra en CH2Cl2 zou mengen. Zou je dan een emulsie krijgen?

Bij de eerste kan ik het me redelijk goed voorstellen. tetra is apolair terwijl tri toch duidelijk een dipoolmoment heeft.

Maar bij de tweede twijfel ik eraan. Want DCM heeft afhankelijk van hoe je hem bekijkt toch een duidelijk zichtbaar dipoolmoment. Weet iemand dat toevallig hoe het daarbij zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oplosbaarheid

Tetra mengt met zowel chloroform als dichloormethaan in alle verhoudingen volledig.

Niet alleen het dipoolmoment bepaald de oplosbaarheid. Bij tetra speelt bijvoorbeeld de polariseerbaarheid (geïnduceerd dipoolmoment) ook een belangrijke rol. Wel is het zo dat je kunt stellen dat dichloormethaan het beste oplosmiddel is gevolgd door chloroform en ten slotte tetra (voor polaire verbindingen).

Berichten: 5

Re: oplosbaarheid

Chemistry Master schreef:'t heeft te maken met de ladingsverdeling binnen het molecuul. Als ik het goed had was water apolair. Dus zou hexaan (en ook cyclo) polair zijn.
Het heeft allesinds te maken met de relatieve ladingsverdeling binnen de molecule.

Even voor water : Afbeelding

(Niet echt een goed figuurtje , maar kom)

Zoals je ziet onstaat er bij water een dipoolmoment.

Is het dan polair of apolair denk je ?

edit: weer dat tikeltje te laat 8-[

dan maar direct verder naar het vraagstuk.

CCl4 ziet er zo uit : Afbeelding

Zou deze een dipool hebben (let op de symmetrie/assymmetrie vd molecule) ?

Is dit dan polair of apolair ?

edit2 : Toch geen exaam van Prof. Maes, hoop ik :oops:
Deze molecule is symmetrisch en daardoor apolair. In het vraagstuk is de hexaanring ook apolair, ethaanzuur apolair, het laatste molecule is polair door N en het het is assymetrisch.

Klopt dit? En welke lost dan het best op? Volgens mij de hexaanring mar kan het niet verklaren?

ps: exaam van Esmans

Berichten: 857

Re: oplosbaarheid

arnobp schreef: Deze molecule (tetra) is symmetrisch en daardoor apolair. In het vraagstuk is de hexaanring ook apolair, ethaanzuur apolair, het laatste molecule is polair door N en het het is assymetrisch.

Klopt dit? En welke lost dan het best op? Volgens mij de hexaanring mar kan het niet verklaren?
Klopt niet helemaal:

Tetra is a-polair en cyclohexaan ook maar ethaanzuur is niet a-polair zoals jij zegt.

De molecuulformule van ethaanzuur is CH3COOH. O-atomen zijn elektronegatief tov een C-atoom. De O-atomen zullen dus voor een dipoolmoment zorgen in het molecuul. Teven kan ethaanzuur met de OH-groep waterstofbruggen vormen wat alleen polaire moleculen kunnen.

2-ammonium-propaanzuur is inderdaad polair. Het molecuul heef zelfs een sterk dipoolmoment door een NH groep en de COOH groep. Beide groepen kunnen goed waterstofbruggen vormen en zullen dus goed oplossen in (sterk)polaire oplosmiddelen.

Het klopt dus wel dat cyclohexaan beter zal oplossen in tetra dan de andere 2 stoffen. Maar welke stof lost daarna beter op, azijnzuur of 2-ammonium-propaanzuur?

Nu heb je dus de volgende gegevens:

Tetra = a-polair (symetrisch en geen dipoolmoment)

cyclohexaan = a-polair (zie tetra)

ethaanzuur = polair (COOH groep is polair en kan waterstofbruggen vormen)

2-ammonium-propaanzuur = polair (COOH en NH2 groep die polair zijn en tevens waterstofbruggen kunnen vormen)

Berichten: 5

Re: oplosbaarheid

JeffreyButer schreef: Het klopt dus wel dat cyclohexaan beter zal oplossen in tetra dan de andere 2 stoffen. Maar welke stof lost daarna beter op, azijnzuur of 2-ammonium-propaanzuur?

Nu heb je dus de volgende gegevens:

Tetra = a-polair (symetrisch en geen dipoolmoment)

cyclohexaan = a-polair (zie tetra)

ethaanzuur = polair (COOH groep is polair en kan waterstofbruggen vormen)

2-ammonium-propaanzuur = polair (COOH en NH2 groep die polair zijn en tevens waterstofbruggen kunnen vormen)
Ethaanzuur is korter dar propaanzuur dus beter oplosbaar maar is het effect van de NH2 groep groter dan de ketenlengte? (weet ik dus niet)

Berichten: 857

Re: oplosbaarheid

Ethaanzuur is korter dar propaanzuur dus beter oplosbaar maar is het effect van de NH2 groep groter dan de ketenlengte? (weet ik dus niet)
Een lange alkylketen maakt het karakter juist a-polairder. Kwa ketenlengte zou je dus zeggen dat 2-ammonium-propaanzuur a-polairder is en dus beter oplost in tetra. Maar aangezien het molecuul zowel een COOH als een NH2 groep bevat wordt het molecuul veel polairder.

Het is dus ethaanzuur wat a-polairder is en dus beter oplost in tetra dan 2-ammonium-propaanzuur. De extra CH3 groep van de propaanketen wordt dus sterk te niet gedaan door de NH2 groep.

Reageer