Reactiemechanisme tot acetal vorming

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 857

Reactiemechanisme tot acetal vorming

Op het internet vond ik het volgende reactiemechanisme voor de synthese van een acetal:

Afbeelding

In mijn leerboek (Organic chemistry, morrison and boyd, pagina 681, 5de druk) is het mechanisme anders. Het mechanisme in het boek gaat volgens de vorming van het Oxonium ion ( R-C=O+-R' ) na de afsplitsing van H2O.

In mijn boek staat dat het mechanisme via het oxonium ion verloopt omdat deze stabieler is dan het carbokation ( R-C+-O-R' ). In het oxonium ion hebben alle atomen een octet omringing, in het carbokation heb je dit niet.

Nu heb ik wat vragen:

1) Volgens welk mechanisme verloopt de acetal vorming? Kan het ook zijn dat het via beide mechanismen loopt aangezien het oxonium ion en carbokation resonantiestructuren van elkaar zijn?

2) Hoe valt het alcohol aan op het C-atoom in het oxonium ion?

Zelf denk ik dat de positieve lading (gecentreerd op het O-atoom) wordt "uitgesmeerd" over C=O gedeelte door het elektronegativiteitsverschil. Hierdoor krijgt men δ+ C=O δ-en op het δ+ kan het O-atoom van het alcohol aanvallen.

Berichten: 147

Re: Reactiemechanisme tot acetal vorming

1) Inderdaad zijn dit resonantiestructuren. Het komt er op neer dat de positieve lading voor een gedeelte aanwezig is op de koolstof en voor een gedeelte op de zuurstof.

Juist hierdoor wordt je carbonyl (C=O) geactiveerd voor aanval van methanol, aangezien dit elektronenarm wordt en de zuurstof uit methanol elektronenrijk is.

Het zijn geen verschillende mechanismen, de ladingen zijn alleen verschillend getekend.

2) zie hierboven

Berichten: 857

Re: Reactiemechanisme tot acetal vorming

Dankje voor je reactie ik zie het nu. Ik had gedacht aan een tussenstructuur. Ik ging uit van of het oxonium ion of het carbokation.

Dankje

Reageer