kristalroosters

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 232

kristalroosters

Hoi,

Ik had een vraagje in verband met kristalroosters. Is het kristalrooster van NaCl gelijk aan dat van bv Na2SO4?

Ik bedoel hiermee: als ik vertrek van het kristalrooster van NaCl, kan ik dan overgaan naar het rooster van Na2SO4 door de Cl- ionen te vervangen door SO42- ionen?

Berichten: 3.145

Re: kristalroosters

Wat is de verhouding van Na+ ionen en Cl- ionen in NaCl? Wat is de verhouding in Na2SO4 tussen de ionen? Als je ieder chloride ion vervangt door een sulfaat ion, denk je dat je dan een stabiele/electrisch neutrale stof hebt?

Berichten: 1.379

Re: kristalroosters

De kristallisatie van natriumsulfaat is geheel anders dan die van natriumchloride. Vooral door de verschillende hoeveelheid kristalwater die kunnen worden opgenomen. Daardoor is het een interessante stof voor kristallisatieproeven.

Ik vat de feiten hierbij even samen:

Bij gewone temperatuur, bijv. 20oC. kristalliseert het zout met 10 mol H2O. Maar dit kristal ontleedt al boven 33o C. in een mengsel van watervrij zout en oplossing. Bij afkoeling beneden de dertig graden gaat dit weer terug naar het waterhoudende kristal.

Boven 33o C. neemt de oplosbaarheid niet meer toe met de temperatuur. Zij neemt dan zelfs een beetje af.

Als je een bij dertig graden verzadigde oplossing langzaam afkoelt krijg je een sterk oververzadigde oplossing. Als je die gaat "enten" met een kristalletje van het 10 aq. zout zet de kristallisatie plotseling in.

Als je echter, zonder te enten, afkoelt tot nul graden krijg je spontaan een ander hydraat Na2SO4.7H2O. Deze situatie is echter meta-stabiel. Met een kristalletje van het zout met 10 aq. verdwijnt het 7 aq. zout geheel om plaats te maken voor water en het 10 aq. zout.

We zien hier dus een mooi voorbeeld van een "kinetische structuur". Het 7 aq. zout kristalliseert gemakkelijker dan het 10 aq. zout en wordt dus gevormd, hoewel het thermodynamisch niet stabiel is. Daardoor ontstaat na het enten alsnog het stabiele 10 aq. zout.

Het onstaan van niet-stabiele "kinetische" kristalstructuren is vooral bekend bij metalen. Bij natriumsulfaat zien we echter dat zoiets ook bij zouten kan voor komen.

Als je dit wilt uitproberen moet je wel vrij zuiver natriumsulfaat nemen. Als je een technische kwaliteit hebt moet je de oplossing eerst filtreren om vuil- en stofdeeltjes kwijt te raken. Want die kunnen eventueel ook als kristallisatiekiem functioneren en dat verstoort de hierboven beschreven verschijnselen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer