natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Ik zat me te vervelen dus gebruikte ik wat zwembadchloor samen met mijn (vergeeld :oops: ) ijzersulfaat?

De vloeistof werd donkerrood kan dit FeCl3 zijn? (normaal niet omdat dat zou neerslaan dacht ik?) Maar wat reageerde er eigenlijk.

Ik heb dit plaatje gevonden van de zwembadchloor Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Het kan ook zijn (en ijzer is daar best goed in) dat ijzer een complex vormt met je zwembadchloor.

Berichten: 2.337

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

En welk complex zou dat dan zijn dat er zich een Fe atoom aan die vrije N atoom bindt?

Dus er zijn geen vaste reactietypes tussen organische en anorganische stoffen?

(edit typfout)

2de edit: ook op dat plaatje staat er dat die ene zuurstof atoom negatief geladen is waarom bindt die natrium er zich dan niet aan? of is die stof zo opgesplitst in ionen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Je werkt in een waterig milieu met een goed oplosbaar zout. En bij salicylzuur zie je hetzelfde effect optreden, dat het zaakje bloedrood wordt. Een complex bevat verder geen vaste bindingen maar coördinaties tussen moleculen. Het beste voorbeeld is natuurlijk kopersulfaat :oops:

Berichten: 3.145

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Weinig bijzonders hier. Dat natrium dichloroisocyanuraat is een sterke oxidator en het oxideert het ijzer(II) tot ijzer(III) en om de H/OH balans ook goed te krijgen zul je zien dat er ook hydroxide ontstaat. Dus je krijgt een mooi bruin/rood neerslag van ijzer(III)hydroxide of een basisch ijzer(III)sulfaat.

Wil je een leuk experiment met dat dichloro isocyanuraat? Neem dan een klein beetje van de vaste stof en schenk er een weinig ammonia op. Je krijgt een prachtige redox-reactie met veel rook! Wel buiten doen, die rook is niet al te fris. De reactie die optreedt kan ik je wel geven, maar denk er eerst zelf eens over na.

Berichten: 2.337

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Ik heb de reactie net gedaan maar ik was wel geschrokken van hoe hevig de reactie was ik had mss iets teveel gebruikt. 8-[

Maar de reactie vergelijking kan ik echt niet vinden vormt het OH groepen?

Je zegt dat het een redoxreactie is dus moet er wel iets van oxidatiegetal veranderen maar wat dan die Cl of die N atomen. :oops:

Ik denk niet dat die Na reageert want die zit al in de vorm waarin hij het liefst verkeert. Kan ik de reactie krijgen a.u.b.?

Berichten: 3.145

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Leuk hè, zo'n proefje. Ik schreef ook dat je een weinig ammonia op een beetje natrium dichloorisocyanuraat (Na-DCCA) moet schenken 8-[ :oops: . Maar goed, leuk blijft het, het is een tamelijk spectaculaire reactie!

Zoals je waarschijnlijk wel zult weten, de Na-DCCA reageert met water tot vorming van hypochlorig zuur in een evenwichtsreactie:

C3N3O3Cl2- + 2H2O <---> C3N3O3H2- + 2HOCl

Uiteraard treedt ook de reactie op, met vervanging van 1 chlooratoom, eigenlijk treden ze onafhankelijk van elkaar op, dus bovenstaande is een beetje een vereenvoudiging.

Dat HOCl reageert met ammoniak op verschillende manieren:

3HOCl + 2NH3 ---> N2 + 3H2O + 3HCl

HCl reageert weer met meer ammoniak:

HCl + NH3 ---> NH4Cl

Dit ammoniumchloride zie je als witte rook. Het spul rookt sterk.

Als je maar weinig ammonia toevoegt, dan krijg je ook andere reacties, o.a.

HCl + HOCl ---> H2O + Cl2

Dat Cl2 kan ook weer reageren met ammonia onder vorming van NH2Cl en HCl. Dat NH2Cl is verantwoordelijk voor de akelige geur. De rook zelf is niet giftig, het is salmiak, NH4Cl, dat ook in dropjes en ander snoep zit verwerkt (zwart/wit is voor een groot deel salmiak). NH2Cl is chlooramine en dat is het zelfde goedje dat jij al een keer eerder hebt gemaakt met jouw proefje waarbij je ammonia toevoegde aan de chloorbleek.

Berichten: 2.337

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Ja maar ik had er niet aan gedacht dat er zich hypochlorigzuur ging vormen. :oops:

Dus het schuim dat er zich nog in bevindt is cyaanuurzuur met resten Na-DCCA.

Ik dacht al dat er zich wat Cl2 had gevormd omdat er een heel klein beetje van dat schuim geel groen was geworden.

bedankt voor de reactie. ;) 8-[

Berichten: 3.145

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Yep, je krijgt duidelijk zichtbaar groen chloor.

De proef wordt nog leuker als je de Na-DCCA (of nog beter: TCCA) mengt met wat NaBr of KBr. Dan krijg je witte rook van NH4Cl en NH4Br met bruine/rode damp van broom. Dat laatste laat zich heel duidelijk zien.

Berichten: 2.337

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Gaat dat ook als je met een joodzout werkt? Dat er dan NH4I vrijkomt?

Berichten: 3.145

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Ik denk het niet. Jodide is een dusdanig sterke reductor, dat er geen jodide komt, maar alles wordt omgezet naar I2, of nog verder tot jodaat. Evt. kan er ook wat NI3.nNH3 ontstaan.

Met KBr er bij is het wel een leuke proef, maar met KI ben ik toch een beetje bang dat er NI3.nNH3 ontstaat en dat is niet bepaald bevorderlijk voor de veiligheid. Als je het toch wilt doen, gebruik dan kleine hoeveelheden als mespuntjes en druppels en zeker niet meer (is sowieso een goed idee als je experimenten doet met onbekende uitkomst).

Berichten: 364

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Fe2+ vormt allesins bloedroodgekleurde complexen met isothiocyanaten. misschien is het dit dat hier gebeurt.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: natrium dichloroisocyaanuuraat dihydraat+Fe2(SO4)3

Fe2+ doet dat niet, maar Fe3+.

Het feit dat thiocyanaten dit soort reacties geven zegt weinig over xxx-chloroisocyanuraten.

We hebben het hier niet over (iso)cyanaten, maar over (iso)cyanuraten. Cyanuraat is heel wat anders dan cyanaat.

Reageer