Vraagstukje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 264

Vraagstukje

hoi,

Ik was net wat oefeningen aan het maken, en er is iets waar ik niet uit kom ;)

kzal jullie de volledige oefening even geven, die is op zich niet moeilijk, en ik heb het antwoord (staat in mn oefeningenboek) alleen op het eind wordt het een beetje onbegrijpelijk en ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie :oops:

Bereken [Ag+], [CrO42-], [NO3-] en [K+] nadat 30ml van 0.010M AgNO3 gemengd wordt met 20ml van 0.010M K2CrO4 en een evenwicht wordt bereikt. Ks=1,1*10-12

antwoord:

[CrO42-] =(20/50)*0.010= 0.0040 M

[K+] =2*0.004M= 0.0080 M

[Ag+] = [NO3-] = (30/50)*0.010= 0.0060 M

K+ en NO3 zullen niet verder reageren, dus die concentraties blijven gelijk.

voor de neerslag van Ag2CrO4 zullen we nu het ionenproduct berekenen:

(0.0060)2 * (0.004) = 1.4*10-7 (Ks=1.1*10-12)

dus een neerslag wordt gevormd.

en zover ben ik nog mee ;)

vervolgens staat er in mn boek:

er is slechts 0.003mol/L CrO42- nodig om alle Ag+ te doen neerslaan. Er zal dus 0.0010 mol/L CrO42- "in excess" zijn, wat ervoor zorgt dat slechts weinig Ag+ zal overblijven in de oplossing.

Nu de vraag: hoe komen ze aan die 0.003 mol/L CrO42-? Ik heb hier zowat alles zitten berekenen dat ik kon bedenken, (via het ionenproduct en de Ks) maar ik kom in feite nooit aan 0.003 mol/L? Het zal dus wel weer iets zijn dat ik over het hoofd zie 8-[

Ik hoop dat het gewoon iets kleins is, zodat ik weer lekker verder kan doen :P

grtz

Berichten: 3.145

Re: Vraagstukje

Je hebt 0.006 M concentratie van zilver ionen. Aangezien het neerslag Ag2CrO4 is, heb je dus 0.003 M concentratie van chromaat nodig om (vrijwel) alle zilver neer te slaan. Wat er nog aan zilver over blijft in oplossing kun je uitrekenen m.b.v. het oplosbaarheidsproduct van Ag2CrO4. De concentratie van chromaat is dan je start concentratie minus die 0.003 (want dat zit in het neerslag). De concentratie zilver ionen kun je nu eenvoudig uitrekenen.

Let op: Dit hele verhaal gaat uit van een vereenvoudiging, nl. dat de concentratie van ionen t.g.v. het oplosbaarheidsproduct veel en veel kleiner is dan de concentratie van de oorspronkelijke oplossingen en van wat er nog over blijft.

Berichten: 264

Re: Vraagstukje

Bedankt woelen!

dus dat zag ik over het hoofd ;)

Ik ben blij dat het nu duidelijk is, ik kon gewoon niet vinden waar ze het opeens vandaan haalden :oops:

tuurlijk heb je gewoon maar de helft nodig van het aantal zilverionen, dat volgt gewoon daaruit 8-[

Ja, in die oefening gaan ze inderdaad uit van de veronderstelling dat er heel weinig zilver overblijft, dat wordt dan ook uitgerekend en bewezen.

groetjes

Reageer