Kleurreactie met Kobalt nitraat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Kleurreactie met Kobalt nitraat

Hallo allemaal!

Ik ben een studente farmacie en volop bezig met de voorbereiding van een zelfstandige analyse van een capsule die paracetamol, lidocaîne HCl en tal van hulpstoffen bevat.

Mijn analyses en testen zijn uitgekozen (en goedgekeurd door de prof.) maar ik heb toch nog enkele bedenkingen waar ik niet meteen een antwoord op weet. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Om aan te tonen dat lidocaïne HCl wel degelijk in mijn capsule zit, heb ik gekozen voor een kleurreactie met cobalt nitraat. De structuur van cobalt nitraat heb ik reeds gevonden, maar ik heb geen idee hoe de reactie in elkaar zit. Ik hoop dat iemand een idee heeft daaromtrent want het is belangrijk om eventuele interacties te kunnen inschatten.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kleurreactie met Kobalt nitraat

Cobalt wordt gebruikt om lidocaïne, maar ook cocaine en andere basische amfetaminen aan te tonen. In alle gevallen is sprake van een complexeringsreactie.

(Vermoedelijk twee) lidocaïnemoleculen binden zich aan het cobaltion waardoor een felblauw gekleurde verbinding ontstaat. Ik kan niet zo gauw terugvinden aan welke atomen van lidocaïne het cobaltion zich bindt. Ik vermoed dat dit de twee stikstofatomen zijn.

Verder gebeurt er niets. Er is dus niet sprake van omzetting van verbindingen.

De reactie kun je eenvoudig weergeven als (LID=Lidocaïne):

Co2+ + 2 LID ---> CoLID22+

Berichten: 15

Re: Kleurreactie met Kobalt nitraat

Dank je voor de snelle reactie.

Ik had al gevonden dat kobaltnitraat een roze kleur heeft, wegens vier atomen rond de kobaltmolecule (4x O-).

Verder werd er nog vermeld: wanneer er zes atomen rond de kobaltmolecule zouden zijn, de kleur blauw wordt. (Bron)