sulfide bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 79

sulfide bepaling

bepaling totaal sulfide:

er wordt in een fles met monstermateriaal zinkacetaatoplossing en natronloog toegevoegd. Er ontstaat een neerslag dat ongeveer na 30 minuten getitreerd kan worden met natriumthiosulfaat.

Wat is de neerslag reactie??

Het heldere vloeistof boven de neerslag moet worden afgezogen (het neerslag is de sulfide dat is neergeslagen). Voeg een bekende volume jodium toe en wacht ongeveer 1 minuut. Hierna wordt er zoutzuur bij gepipetteerd.

door het zuur wordt het sulfide geoxideerd.

Wat is de reactievergelijking hiervan??

er wordt nu getitreert met natriumthiosulfaat van blauw naar kleurloos.

Wat is de reactievergelijking hiervan??

bepaling opgelost sulfide:

In het monsterfles wordt eerst alumiumchloride en natronloog toegevoegd. Al het onopgeloste sulfide zal vervolgens neerslaan.

Wat is de reactievergelijking hiervan??

Uit het heldere bovenstaande oplossing zal verder gewerkt moeten worden.

verder komen hierna dezelfde handelingen als bij totaal sulfide..

wie kan mij alstublieft helpen..??

Berichten: 3.145

Re: sulfide bepaling

Totale hoeveelheid sulfide:

Bij het neerslaan wordt ZnS gevormd. Dit slaat volledig neer onder de gegeven condities. Zn(OH)2 lost weer op in overmaat natronloog (vorming van zinkaat), maar ZnS lost niet op.

Je voegt nu aan het neerslag eerst jood toe (evt. in oplossing gebracht met jodide) en door het toevoegen van het zuur wordt het sulfide omgezet naar H2S, dat direct door het aanwezige jood wordt geoxideerd, hierbij ontstaat jodide ion, elementair zwavel en H+ ionen. Aan jou om daar een reaktie vergelijking van op te stellen :oops: .

Als het goed is, heb je overmaat jood toegevoegd t.o.v. de sulfide. Dit is blauw met zetmeelindicator. Met thiosulfaat reduceer je dat extra jood.

S2O32- geeft met jood het jodide ion en het tetrathionaat ion, S4O62-. Aan jou om er weer een reactievergelijking van op te stellen.

Je hebt een bekende hoeveelheid jood gebruikt. Een deel daarvan is opgebruikt door de sulfide (dit is onbekend), het andere deel is opgebruikt door het thiosulfaat (deze hoeveelheid ken je wel). Je kunt dus uitrekenen hoeveel jood door de sulfide is opgebruikt en uit de reactie vergelijking van de reactie van jood met H2S kun je bepalen hoeveel sulfide er dus was.

=====================================================

Bepaling van hoeveelheid (concentratie van) opgelost sulfide:

Dit verhaal, zoals je hier schets zie ik niet helemaal. Ik zou gewoon de vloeistof (het monster) eerst filtreren zodat alleen heldere vloeistof overblijft. Daarvan zou ik een precies bepaald bekend volume nemen en daar een overmaat licht aangezuurde bekende hoeveelheid jood-oplossing aan toevoegen. Vervolgens weer terugtitreren met thiosulfaat.

Reageer