zuurchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

zuurchloride

hallo iedereen

ik was even iets aan het bekijken over zuurchlorides.

Op wikipedia staat dat zuurchlorides zeer reactieve stoffen zijn +

Doordat het carbonyl koolstofatoom een binding heeft met het zeer elektronegatieve chloor is het een zeer sterk elektrofiel, wat betekent dat het zelfs met zwakke nucleofielen makkelijk reageert.

maar wanneer ik de structuurformule bekeek dacht ik dat het eerder nucleofiel is en dit door het negatief inducerend effect van de alkylgroep en het positief inducerend effect van het chlooratoom

hierdoor worden alle elektronen naar het carbonylkoolstof en het chlooratoom gezogen/geduwd en is het daarom volgens mij nucleofiel

wat is juist, wie heeft er gelijk?

Berichten: 857

Re: zuurchloride

poef schreef: ik was even iets aan het bekijken over zuurchlorides.

Op wikipedia staat dat zuurchlorides zeer reactieve stoffen zijn +

Doordat het carbonyl koolstofatoom een binding heeft met het zeer elektronegatieve chloor is het een zeer sterk elektrofiel, wat betekent dat het zelfs met zwakke nucleofielen makkelijk reageert.
Het C-atoom waar het O-atoom en Cl-atoom aan zit is sterk elektrofiel. Zowel Cl als O zijn elektronegatieve groepen en zullen beide een δ- lading op zich nemen. Dit betekend automatisch een δ+ lading op het C-atoom.

Een positieve lading maakt je atoom elektrofiel!

Een negatieve lading maakt je atoom nucleofiel!

Berichten: 33

Re: zuurchloride

ok dus ik had het fout?

bedankt;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuurchloride

Ehm ja, er hangen dus gewoon 2 zware elektronenzuigers aan om het even grof te schetsen.

Reageer