Spectro bepaling formaldehyde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 79

Spectro bepaling formaldehyde

ik had laatst een analyse uitgevoerd voor de stof formaldehyde.

dit werd spectrofotometrisch bepaalt.

er werd een blanco oplossing gebruikt dat 2 ml zoutzuur in 1 liter bevat.

deze blanco-opl. werd gebruikt om de ijklijn aan te vullen en eventueel verdunningen van het monster te maken.

Wat zou het verschil uitmaken als ik demiwater gebruik dan met deze lage concentratie zoutzuur blanco?

verder werd er ook natriumazide toegevoegd aan de kalibratiereeks en het monster.

Waar dient het natriumazide voor?

Vervolgens voegde ik pararosanilinesulfietoplossing toe. ik neem aan dat deze oplossing een kleuringsvloeistof is. maar toch vraag ik voor de zekerheid..

Waar dient het pararosanilinesulfietoplossing voor?

Wie kan mij helpen??

Berichten: 857

Re: Spectro bepaling formaldehyde

truepako schreef: ik had laatst een analyse uitgevoerd voor de stof formaldehyde.

dit werd spectrofotometrisch bepaalt.

er werd een blanco oplossing gebruikt dat 2 ml zoutzuur in 1 liter bevat.

deze blanco-opl. werd gebruikt om de ijklijn aan te vullen en eventueel verdunningen van het monster te maken.

Wat zou het verschil uitmaken als ik demiwater gebruik dan met deze lage concentratie zoutzuur blanco?
De zoutzuur in je blanco zit ook in je analiet en standaarden. Het zoutzuur heeft (hoe laag de concentratie ook is) ook een absorbtie van licht en met een blanco corrigeer je daarvoor.

Als je met alleen demiwater meet zal je dus een lagere absorbtie meten waardoor je verkeerd corrigeert voor het kleine beetje zoutzuur.

Reageer