Alcoholische gisting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Alcoholische gisting

Hallo,

Ik maak een profielwerkstuk over alcoholische gisting (het gistingsproces) en omdat ik dit bij het vak biologie doe, moet ik beschrijven wat er precies gebeurt en waar dit in de cellen gebeurt tijdens de gisting.

Er is bij mij op 't moment erg veel onduidelijkheid,

suiker wordt omgezet in ethanol en koolzuurgas

C6H12O6 -> 2 C2H5OH + 2 CO2

alleen gaat dit niet in een keer, maar met een aantal tussenstappen.

Zoals dat glucose (suiker) wordt omgezet in pyrodruivenzuur.

Maar verder...?

En in welke cellen gebeurt dit allemaal?

Ik heb zelf proefjes gedaan met opgelost suiker en gist. De CO2 heb ik opgevangen en gemeten bij een aantal suikerconcentraties (na 20 min.). Nu wil ik met deze gegevens zelf het alcoholpercentage berekenen - wat het zou moeten zijn als je uitgaat van de molverhouding; 1 mol suiker : 2 mol ethanol : 2 mol CO2 -

Bv. bij een suikerconcentratie van 20 g/L , meette ik 52 mL CO2 , hoe bereken ik dan het alcoholpercentage?

Welke formule hoor je te gebruiken bij het berekenen van het alcoholpercentage? massadeel / massageheel x 100% of volumedeel / volumegeheel x 100%

Alvast bedankt als je mij wat duidelijkheid kunt geven! :oops:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 385

Re: Alcoholische gisting

Voor het massapercentage alcohol in de oplossing zijn twee dingen nodig:

de massa van de gevormde alcohol (te berekenen)

de massa van de hele oplossing ( te meten)

Het volume van de koolstofdioxide is bekend, dus het aantal mol kan ook berekend worden. (wel BINAS nodig) Hoeveel deeltjes alcohol onstaan er als er een deeltje CO2 vrijkomt? Met die verhouding wordt het aantal mol alcohol bekend, dus ook de massa. Dan is het massapercentage eenvoudig te berekenen.

Met de molverhouding tussen suiker en alcohol kan je het ook uitrekenen. Het volumepercentage gaat op dezelfde manier.

Reageer