2 zeeën die niet mengen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 857

2 zee

http://www.youtube.com/watch?v=H4TmPRXInmU...related&search=

Ze zeggen in het bovenstaande filmpje dat 2 naastgelegen zeeën niet mengen door de oppervlakte spanning die te weeg wordt gebracht door een verschil in dichtheid van de 2 zeeën.

Het verschil in dichtheid zal ongtwijfeld (of toch niet?) komen door een verschil in zoutconcentratie. Is het dan zo dat de concentraties zo erg verschillen dat de oppervlakte spanning van zee 1 zo sterk is dat zee 2 tegen wordt gehouden door deze barriëre? Maar waarom is diffussie van de ionen dan niet mogelijk?

HOE KAN DIT...?

Berichten: 1.379

Re: 2 zee

Ik heb in het filmpje niets over oppervlaktespanning ( surface tension) gehoord. Wel over een barriere tussen twee zeeen. Het zijn echter teksten uit de Koran en die hebben geen natuurwetenschappelijke pretentie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 857

Re: 2 zee

hzeil schreef: Ik heb in het filmpje niets over oppervlaktespanning ( surface tension) gehoord.

Het zijn echter teksten uit de Koran en die hebben geen natuurwetenschappelijke pretentie.
Luister maar eens bij 1.04...daar wordt toch echt Surface Tension genoemt.

Tevens gaat dit filmpje erover dat in de Koran staat dat 2 zeeën niet mengen. Dit verschijnsel is recentelijk (zegt het filmpje) ontdekt en komt door de oppervlakte spanning.

Kijk het filmpje nog maar eens met het geluid aan... :oops:

Berichten: 53

Re: 2 zee

hmmm heeeel raar verhaal

lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat zeeen niet mengen door oppervlaktespanning...

in zeeen komen enorme krachten voor.. en die te vergelijk met de relatief miniscule krachten van oppervlaktespanning...

Re: 2 zee

Dit verschijnsel is recentelijk (zegt het filmpje) ontdekt en komt door de oppervlakte spanning.


Wie heeft en waar is dit verschijnsel ontdekt?

Zonder bronvermelding is het een zinloze mededeling

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 2 zee

Het filmpje is een computeranimatie. Het bewijst dus niets.

Berichten: 915

Re: 2 zee

De poster, KoranReader, heeft nog meerdere filmpjes gepost, het draait steeds om het wetenschappelijk benaderen van de Koran. Ook valt steeds op dat het afhangt van hoe je het bekijkt. Zo zijn alle mirakels uit onze bijbel ook wetenschappelijk te verklaren. Bv het wandelen over het water, wat toe te schrijven kan zijn aan het uitbarsten van een grote vulkaan (of het feit dat Jezus de paaltjes wist staan. :oops: )

Ik ben het ook eens met het feit dat als er géén bronvermelding is, dit filmpje waardeloos is.

Berichten: 1.379

Re: 2 zee

Het lijkt mij dat hier toch oorzaak en gevolg met elkaar verwisseld zijn. Een oppervlaktespanning (c.q. oppervlakte-energie) ontstaat juist als als twee vloeistoffen,

die met elkaar in kontakt zijn, niet volledig met elkaar kunnen mengen.

Het krachtenevenwicht aan een driefasenlijn(vloeistof 1/vloeistof 2/ lucht) wordt beschreven door de Wet van Young.

Daarmee wordt een geometrie vastgelegd in de vorm van vaste hoeken tussen de fasen

Maar tussen twee verschillende zoutconcentraties is er geen evenwicht, zoals U schrijft. Er komt dan niet alleen zoutdiffusie maar ook een convectiestroming die door de dichtheidsgradienten uit dit vloeistof-vloeistof kontakt ontstaan.

Overigens denk ik dat in de Koran ook niet altijd staat wat er staat doordat er, evenals in Bijbelteksten, veelvuldig van metaforen gebruik wordt gemaakt. Zou er zoiets bestaan als een exegese van de Koran, in de vorm van een historisch-kritisch tekstonderzoek?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 873

Re: 2 zee

Het is een tekst uit de koran waarbij ik vermoed dat het overdrachtelijk is.

M.i. geeft men aan dat men niet ziet (of wil) dat 2 geloven (christendom en islam) samen op deze wereld kunnen bestaan / leven. Afbeelding

Dit heeft volgens mij niets met chemie te maken, of men moet de chemie tussen mensen bedoelen. En die wil men niet.

Reageer