[scheikunde] Ligging evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 62

[scheikunde] Ligging evenwicht

Ik heb over een dag of 2 een pw en ik heb een vraag. Mijn hoofdstuk gaat voornamelijk over reacties, endotherm/exotherm, energiediagrammen (maar dat heb ik al gehad dus dat zit er niet in) en concentratiebreuken, evenwichten, verstoorde evenwichten ...etc.

Nu is mijn vraag, hoe weet je welke kant een evenwicht opgaat? Er staat in een vraag dat stof X word toegevoegd, of dat het volume groter word. En dan vind ik het moeilijk om te kijken welke kant het evenwicht dan op schuif. Kan iemand mij dat misschien (makkelijker) uitleggen?

Dan is het vooral...

1) Stof X wordt toegevoegd

2) Volume groter/kleiner

3) Druk verandering

Kan dat aan de hand van deze reactievergelijking?

2 NO2(g) <=> N2O4(g)

Alvast bedankt! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

Dit gaat dus over vrijheidsgraden en de kracht van de kleinste dwang.

We nemen even je voorbeeld: 2 NO2 (g) <=> N2O4 (g)

Laten we aannemen dat we de ideale gaswet kunnen toepassen, 1 mol willekeurig gas neemt dan 22,4 liter in beslag.

pV = nRT

We gaan nu stikstofdioxide toevoegen. Het volume blijft gelijk, ook de druk. Waar zal het evenwicht naartoe gaan?

We gaan de druk verlagen, het volume blijft verder gelijk en er wordt verder niets uit het systeem gezogen of toegevoegd. Waar gaat het evenwicht naartoe?

We gaan het volume vergroten, de druk blijft gelijk en er wordt verder niets uit het systeem gezogen of toegevoegd. Waar gaat het evenwicht naartoe?

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

1) Ik denk naar rechts..

2) Dat weet ik niet..ik weet wel dat de concentratie gaat veranderen

3) Dat weet ik ook niet, maar volgens mij word de concentratie kleiner van beide deeltjes alleen dan snap ik dat gedeelte niet (volgens mij heeft het iets te maken met de stikstofdioxide die in het kwadraat staat)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

1) Klopt

2 & 3) Je gebruikt de gaswet niet :oops: . Als bijvoorbeeld de druk 2x zo hoog wordt en volume en temperatuur gelijk, wat gebeurt dan met de n?

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

Srry, maar ik ken de gaswet niet :oops:

Dat heb ik volgens mij nog niet gehad..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

Die staat toch in mijn eerste post!? En het lijkt me sterk als je vragen krijgt zoals dit dat je dan nog niet zoiets basaals als de gaswet gehad hebt :oops: .

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

...De gaswet heb je ook niet nodig.....

Bedenk dat je links van de pijl twee gasdeeltjes hebt en rechts maar eentje. Welke situatie wordt dan voordeliger bij hogere druk?

Uiteraard kan je ook met de gaswet aan de slag maar als je hier nog nooit van gehoord hebt zou ik het gewoon zo doen.

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

Misschien ken ik die gaswet wel, maar dan onder een andere naam. Heel veel theorie is bij mij weggezakt...sorry maar ik ben blijven zitten en dat kwam deels omdat ik heel veel theorie niet meer kende en ik dus met lege gaten in me kop een pw ging maken maar sommige makkelijke dingen niet eens snapte (de stof ging toen te snel voor mij).

Maar ik weet bijna zeker dat ik die gaswet niet ken, in ieder geval niet die pV = nRT..

@ jorgensw, ik denk die rechter want die staat niet in het kwadraat dus is het niet zo een hele erge druk dan bij die linker?

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

Je hebt helemaal geen wet nodig, alleen de volgende vuistregel:

Als een evenwicht onderhevig is aan een verandering van omstandigheden, zal het evenwicht dusdanig verplaatsen dat die verandering zo veel mogelijk teniet wordt gedaan.

Dat betekent: bij een drukverhoging naar de kant met de minste (gas)moleculen, bij temperatuurverhoging naar de endotherme kant, bij toevoeging van een stof aan de linkerkant van de pijl een evenwicht dat naar rechts verschuift.

Pas zodra er met getallen gegoocheld wordt, is het handig om wetten en formules te kennen.

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

Oh dat is al veel duidelijker...

kan je me misschien ook die 3 vragen (daarboven) uitleggen met deze vuistregel? (dan weet ik het 100% zeker want nu zit ik nog te twijfelen).

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

1) toevoegen van stikstofdioxide:

Meer van de stof links van de pijl -> het evenwicht schuift naar rechts om zoveel mogelijk nieuwe stof om te zetten (tot zich wéér een evenwicht vormt)

2) Drukverhoging:

De situatie met minder gasmoleculen is in het voordeel -> verschuiving naar rechts

3) Groter volume:

Eigenlijk een drukverlaging, namelijk minder moleculen per volume-eenheid.

Dus verschuiving naar links

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Ligging evenwicht

Dankjewel voor die uitleg! Als ik nog vragen hierover heb post ik het hier :oops:

Reageer