scheiden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 8

scheiden

hoi,

voor een taak moet ik te weten komen hoe men volgende mengsels kan scheiden:

mayonaise

suikerwater

appelsap

scheerschuim

slagroom

hopelijk kan er me iemand helpen

alvast bedankt

Berichten: 677

Re: scheiden

Mayonaise: (ik begrijp wel niet waarom iemand dat terug wil gaan scheiden!)

Dit is een emulsie van olie in water (met hierin o.a. azijnzuur), gestabiliseerd door de fosfolipiden van de eierdooier. Dit kan gescheiden worden door te schudden met een verzadigde oplossing van zout in water. Hierdoor wordt de stabilisatie teniet gedaan en krijg je twee lagen: olie en een waterige laag waarin o.a. het zout en het azijnzuur zitten. Deze lagen kan je scheiden in een scheitrechter, het azijn kan je eventueel scheiden van het water door destillatie.

suikerwater: Dit is een oplossing van suiker in water. Je kan het suiker terugwinnen door het water te laten verdampen. In verband met caramelisatie van suiker gebeurt dit best bij niet te hoge temperatuur.

appelsap: Dit is een zeer complex mengsel van suikers, zuren, aromastoffen en eiwitten in water. Dit is in principe te scheiden door destillatie, al zullen in het begin de vluchtige aromastoffen zeker meekomen. De eerste fractie van het destillaat moet zeker verwijderd worden.

scheerschuim: dit is een emulsie van lucht in water, gestabiliseerd door zeep. Je kan dit scheiden door de lucht te verwijderen onder vacuüm.

slagroom: idem, maar dan van lucht in vet, scheiding idem.

Algemeen: Het is niet mogelijk om een mengsel kwantitatief te scheiden in alle zuivere componenten. In werkelijkheid is men slechts geïnteresseerd in de afzondering van één component, en gaat men de scheiding zo uitwerken dat men een maximale herwinning heeft van die ene component.

Ik heb uiteraard de technologische scheidingstechnieken, zoals chromatografie of elektroforese niet mee opgenomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: scheiden

Ik dacht al, deze vraag komt me bekend voor. Misschien ook omdat ik toch meende hier al op gereageerd te hebben...

Oh, dus toch: klikkieklik

Crossposten is dus niet toegestaan. Deze gaat op slot.

Lees de Algemene Regels nog eens!

Topic gesloten

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten