verband tussen substraatcencentratie en amylase

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 6

verband tussen substraatcencentratie en amylase

Hallo! :oops: 8-[

Ik ben bezig met een practicum en ik snap er om eerlijk te zijn helemaal niks van. Ik hoop dat iemand het me op een makkelijke manier kan uitleggen!

Ik moet weten wat het verband is tussen de substraatconcentratie en de werking van amylase.

Nu heb ik wat proefjes uitgevoerd en komt er dit uit:

materiaal dat ik gebruikt heb:

- 1% amylase-opl.

-1% zetmeelopl.

- jodiumopl. ( als indicator )

- tegeltje

-stopwatch

methode:

- druppel jodium opl. op je tegeltje, meerdere druppeltjes.

- amylase en zetmeelopl. samenvoegen, meteen stopwatch aandoen en om de minuut op een nieuwe druppel jodiumopl. een druppel zetmeel... gooien.

- doe dit nu met 0.5% zetmeel.

- als er geen blauwkleuring meer optreedt ben je klaar en is al het zetmeel afgebroken.

Resultaten:

- ik heb 10mL zetmeel met 10 mL amylase opl. bij elkaar toegevoegd en pas na 30 minuten kwam er geen blauwkleuring meer.

- toen deed ik 1 mL zetmeel met 1mL amylaseopl. en toen was er al na 6 min, geen blauwkleuring meeer. ( de 10 mL met 10 mL staat toch van 1 op 1 maar de 1mL met 1 mL ook? 1:1 ik verwacht dan dat na hetzelfde aantal minuten de zetmeel is afgebroken, waarom is dat niet zo? )

-daarna deed ik 0.5 mL zetmer met 0.5 mL water en 1mL amylaseopl. Hier was na 4 min. geen blauwkleuring meer.

De vraag is nu.. Weet u wat het verband is tussen de substraatconcentratie en de werking van amylase ook al zijn beide concentraties 1:1.

Ik weet dat ik heel dom ben! Het ergste is dat het ook nog haast heeft! [!] [!]

maar kan het PLEASE worden uitgelegd aan mij?!

Dank u,

Noem

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

Helaas noem, je redenering van 1:1 geeft gelijke tijden is korrekt en als de 1:1 6 minuten geeft verwacht op 0,5 water + 0,5 zetmeel +1 ml amylase een tijd van 3 minuten.

Het enigste dat ik zo kan bedenken is dat je oplossingen en je tegeltje niet op kamertemeratuur waren bij het eerste expiriment waardoor de reactie veel langzamer verliep.

Berichten: 6

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

Dankjewel Gerard!

maar het kan daar niet mee te maken hebben want andere mensen hebben deze practicum ook uitgevoerd en zij hebben dan bijvoorbeeld 7mL zetmeel bij 7 mL amylase opl. toegevoegd en hebben dan bijvoorbeeld hier 14 min. over gedaan. Het moet iets te maken hebben met de structuur van zetmeel en de structuur va namylase denk ik...

Het kamertemperatuur was steeds hetzelfde... Misschien de pH waarde?

Dankuwel !!

Berichten: 6

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

was die zetmeel oplossing wel echt een oplossing? of was het een suspensie?. bij een suspensie bezinkt er een gedeelte van het zetmeel waardoor je een veel lagere concentratie zetmeel waarneemt.

Berichten: 6

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

nee, het was echt een oplossing...

maar het heeft wel te maken met ee nsubstraatconcentratie. Dus hoe meer zetmeel hoe langer het duurt waarbij de amylase evenveel werking heeft als je er 1 mL bij gooit of als je er 100 mL bij gooit.. Zoiets denk ik...

Maar waarom dat is.. Geen idee!!

Dankje!

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

1 unit Amylase zet per minuut bij gelijke temperatuur en ph een constante hoeveelheid zetmeel om, de concentratie van je zetmeel of amylase doet er nauwelijks of niet toe . ( even aangenomen dat je geen idiote geconcentreerde oplossingen hebt gebruikt.)

Er moet echt iets aan de hand zijn met de concentratie van je amylaseoplossing, zetmeeloplossing, temperatuur of pH

Berichten: 6

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...%3Doff%26sa%3DN

Dit is een andere grafiek maar zo zegt iemand tegen mij dsat het daardoor komt.

(y-as = aantal zetmeel, x-as = aantal tijd).

Let verder niet op cijfertjes bij die grafiek want dat is dus niet goed.

Dit is een voorbeeld van hoe het in zijn werking gaat als er 10 zetmelen in het mengsel zitten of 1 zetmeel.

Je ziet hier dat er bij de "1”zetmeel (de onderste lijn) veel minder tijd nodig is om op te reageren dan bij de "10”zetmelen.

Hier moet het mee tem aken hebben!

Dankuwel!

Noemie

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

Dit is een grafiek voor verschillende soorten zetmeel (voor zover ik kan zien ,ik kan de websiet niet benaderen voor een groot plaatje) dwz hoe langer de ketens zijn van het zetmeel hoe meer tijd er nodig is alles af te breken.

In de proef werk je met een soort zetmeel en is slecht 1 lijn van toepassing.

Hiermee kun je de verschillen niet verklaren. Helaas Afbeelding

Berichten: 6

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

vlgns mij kan dit ook over een zetmeel soort gaan, maar wordt hier de zetmeel concentratie gevarieerd. de concentratie beinvloedt de reactiesnelheid weliswaar niet maar wel de reactietijd. je ziet dan ook dat beide lijnen ongeveer gelijke richtingscoefficienten hebben, wat betekent dat de reacteisnelheden gelijk zijn.

Berichten: 62

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

Ik heb ook zoiets als practicum, maar ben ook niet echt slim..

Heb een 0,1% zetmeel oplossing en 10g/l amylase.

Als ik nu 0,5 mL amylaseoplossing en 4,5 mL water bij elkaar moet doen wat is dan mijn amylaseconcentratie?? (Hoe moet ik dit berekenen) Ergens verborgen in m'n hersenen ligt de oplossing, maar t wil er niet uit komen.. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

Dit heeft niets met amylase te maken, maar met verdunnen.

Als ik 100ml heb met een concentratie van 1 mol per liter, hoeveel mol opgeloste stof heb ik dan? En als ik er 900ml water bij gooi, hoeveel mol opgeloste stof heb ik dan? En hoeveel oplossing? Hoeveel mol per liter is dat dan?

Berichten: 62

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

Nu, ik snap er niets van.. Wel ongeveer wat jij zei, maar ik kan t niet toepassen op mijn vraag..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

Doe mijn vraag dan eens voor? En daarna vul je in plaats van 100ml 0,5ml in, en in plaats van 900ml vul je 4,5ml in en probeer je het voor je amylase.

Berichten: 62

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

T is wel erg, maar daar kom ik al niet eens meer uit.. (heeft dit chemielevel 3?? eerder 0)

Berichten: 62

Re: verband tussen substraatcencentratie en amylase

hm klopt dit:

0,5 ml (0.0005L) is tot 5 ml (=0.005L) aangevuld.. amylase bevat 10g/L

(0.0005/0.005)*10=concentratie amylase in g/l?? :oops:

Reageer