degradatie PVC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

degradatie PVC

Hallo,

ik ben op zoek naar gegevens over de degradatie van het PVC polymeer.

Als je PVC opwarmt, dan krijg je vanaf 80°C (Tg) ongeveer, een eerste vrijstelling van HCl, zoutzuur.

Ik ben vooral op zoek naar de invloedsfactoren op de degradatie van PVC, dus de vrijstelling van HCl, wanneer vindt dit plaats ? Het mechanisme van de degradatie zoek ik niet zo zeer.

Wie kan me helpen aub of heeft tips over factoren als temperatuur, druk, zuur/basisch milieu, straling, vochtigheidsgraad, water/stoom,... ?

hartelijk bedankt !

Groetjes,

oostie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: degradatie PVC

Helpt het om op Google te zoeken naar "pvc decomposition"?

Berichten: 52

Re: degradatie PVC

HCl afsplitsing van PVC gebeurt eigenlijk vooral bij heel hoge temperatuur (bv. bij verbranding), in ieder geval nog niet bij 80°C. PVC bevat ook kleine hoeveelheden stabilisatoren om het HCl dat bij de verwerkingstemperatuur (bv. extruderen) ontstane HCl af te vangen.

Wat betreft chemicalien: PVC is zeer goed bestand tegen zuren en basen. Bij sterk oxidatieve belasting (bv. > 98% zwavelzuur) degradeert PVC wel, maar dat is meer te verklaren door bv. ketenbreuk.

Eén van de weinige chemische inwerkingen met HCl-afsplitsing is reaktie met metallisch zink of natrium, waarbij in de keten cyclopropaanringen ontstaan.

Veel vaker degradeert PVC door inwerking van oplosmiddelen, waarbij het materiaal verweekt en sterk zwelt.

Googlen op PVC degradatie levert ook info op.

Reageer