Alylering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

Alylering

Men zegt dat men oneindig veel alkylderivaten heeft, om de alkylering toe te passen.

CH3 +

CH3-CH2 +

Maar verder dan CH3- CH +- CH3

gaat men over dat alCylering.

Zou iemand mij dit kunnen uitleggen waarom?

dank je

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Alylering

Het is mij niet duidelijk of je het over alkylering, allylering of acylering hebt (alcylering bestaat niet).

Met gebruik van sub- en superscript worden strukturen ook duidelijker.

Kun je je vraag verder verduidelijken?

Berichten: 40

Re: Alylering

hallo,

Het gaan over dat alkylering niet altijd toepasbaar is en daarom gaat men over tot Acylering.

Het is in verband met de Alkylering.

Wanner men CH3- Cl gaan substitueren op een benzeen ring gebruikt met AlCl3

daaruit onstaat het primair carbokation.

Maar wanneer men CH3CH2CH2-Cl zal substitueren met AlCl3zal er een secundair carbokation gevormd worden.Hierbij stond in mijn cursus dat dit niet kan met alkylering en men overgaat tot Acylering.

Mijn vraag is vervolgens: Waarom?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Alylering

Wat denk je dat er gebeurt als ik de chloor erafsloop met AlCl3 en er een primair carbokathion overblijft? Waar zou dat in propaan meteen heengaan? Zou je dan 1-fenylpropaan krijgen of iets anders?

Berichten: 40

Re: Alylering

ik denk dat ik het door heb...

Bij dit secundair kathion zullen de inductieve effecte het stabiliseren en zal chloor er niet meer goed afgaan. Vandaar dat men overgaat tot acylering?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Alylering

Nou dat chloor gaat er even makkelijk af hoor. Alleen je krijgt wel een hydrideshift zoals je opmerkt, je krijgt dan 2-fenylpropaan. Als je dit nu met propionyl chloride flikt, krijg je wel 1-fenylpropaan (uiteraard wel na reduceren).

Reageer