2 vraagjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

2 vraagjes

Ik heb 2 vraagjes over anorganische chemie en hopelijk kan iemand ze beantwoorden!! Alvast bedankt voor jullie reactie!

Vraag 1

De natuur heeft zijn eigen "antivries"producten. Dit zijn proteïnen , dus hoge M . Die werken niet via een "colligatieve eigenschappen"principe. Hoe dan wel?

Colligatieve eigenschappen zijn osmotische druk en dampdrukverlaging.

Vraag 2

Producten in geconcentreerde vorm afvoeren (in urine, via nieren) zal energie kosten, maar water sparen. Dieren die spaarzaam moeten omgaan met water (vogels, slangen..) moeten dit toch doen. In plaats van N (van proteïnen) af te voeren als ureum (NH2CONH2) doen ze dit eerder als urinezuur C5N4O3H4. Waarom? Urinezuur is nog eens slecht oplosbaar, zodat er eerder een pasta afgescheiden wordt (uitgekristalliseerd urinezuur plus water). Helpt dit laatste bij het probleem?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 vraagjes

Vraag 2) Zover ik kan fantaseren raak je zo meer afval per tijdseenheid kwijt. Hoelang sta/zit jij wel niet boven de wcpot, en hoe groot zal de verhouding water/ureum wel niet zijn? Een vogeltje hoeft alleen ftt te doen om dezelfde hoeveelheid kwijt te raken, de verhouding water/urinezuur is daarbij dus een stuk kleiner.

Re: 2 vraagjes

Vraag 1'.

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/24582230/

Vraag 2.

Speculatie :

i mol ureum ~ 2 mol N

1 mol urinezuur ~ 4 mol N

Mijn idee is dat de hoeveelheid water die minimaal nodig is voor de uitscheiding door de nieren bepaald wordt door de molariteit. Als het 1:1 is dan zou je de helft van de hoeveelheid water nodig hebben voor de uitscheiding van stikstof mbv.urinezuur

Berichten: 9

Re: 2 vraagjes

Bedankt iig voor jullie reactie

Maar Luuk;

Over dat dieren urinezuur opslaan in de nieren en dan pas uitscheiden als er een regenseizoen komt. Maar als dat een tijd duurt, dan komt er opgegeven moment heel veel urinezuur in het lichaam. Urinezuur in je lichaam hebben in te grote hoeveelheden is niet goed. Het zal namelijk in de gewrichten gaan uitkristalleren = jicht. Dus ik vraag me af of je antwoord helemaal klopt?

Re: 2 vraagjes

Urinezuur in je lichaam hebben in te grote hoeveelheden is niet goed. Het zal namelijk in de gewrichten gaan uitkristalleren = jicht
Je maakt hier een grote fout door de fysiologie van de mens te vergelijken met dieren die in bijzondere omstandigheden leven en daarvoor speciale aanpassingen hebben ontwikkeld.

Ik zeg niet dat deze dieren geen jicht zouden kunnen krijgen want dat weet ik gewoon niet.

Als je hier meer informatie over wilt zul je denk op zoek moeten gaan naar een specialsit op dit gebied en ik denk dat die zelddzaam zijn.

typo's

Berichten: 9

Re: 2 vraagjes

Vraag 1



Antivrieseiwitten hebben een dubbele functie: ze verlagen het vriespunt en bovendien verstoren ze de vorming van ijskristallen. Dat is van belang omdat ijskristallen onherstelbare schade aanrichten in levende cellen. De antivrieseiwitten (AFP's) hechten zich aan ijskristallen, om daar vervolgens de groei zoveel mogelijk te storen.



Vraag 2



Sommige diersoorten, zoals vogels en reptielenn, kunnen het door hun stofwisseling geproduceerde ureum omzetten in urinezuur dat dan in vaste vorm kan worden geloosd. Dit zijn de kenmerkende witte klodders in vogel- en reptielenontlasting. Hierdoor hoeven zij veel minder water dan zoogdieren te verliezen om de afvalproducten van hun stofwisseling kwijt te raken en zijn daarom vaak goed bestand tegen droogte en droge klimaten.

Ik heb mn opdracht intussen ingeleverd met deze antwoorden en de prof vond ze oke dus bedankt voor jullie hulp!

Reageer