Nieuw element?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 180

Nieuw element?

Enkele weken geleden, vertelde mijn fysica leerkracht me dat er een nieuw element ontdekt is. Nu snap ik niet echt hoe dat kan. Mijn leerkracht kon echter niet vertellen hoe het in elkaar zit maar het had iets te maken met Calcium en Californium. Is er iemand die wel weet of dit kan en hoe dit in elkaar zit?


Berichten: 3.145

Re: Nieuw element?

Naast de pakweg 90 elementen die in de natuur voorkomen zijn er nog zo'n 20 bij gemaakt door mensen. Zo is plutonium bijv. ook een kunstmatig element. Dit kan gedaan worden door kernen van lichtere elementen met zeer grote kracht op elkaar te laten knallen en zo tot zwaardere kernen te komen.

Dat nieuwe element, wat je leraar noemde, zou best kunnen zijn gemaakt door calcium-kernen op californium-kernen te schieten en daardoor een zwaardere kern te maken. Dat element zal echter maar heel kort hebben bestaan, na plutonium zijn er alleen nog maar elementen, die een halfwaarde tijd hebben van uren, minuten, seconden of zelfs maar milliseconden/microseconden. Die zware elementen (Z > 110) hebben dus absoluut geen praktische betekenis, maar fundamenteel/theoretisch gezien zijn ze wel degelijk van belang. Ze geven veel inzicht in de kernfysica en we kunnen er ook weer theorieen mee opbouwen, die op andere gebieden wel praktische betekenis kunnen hebben of krijgen.

Berichten: 2.337

Re: Nieuw element?

unonoctium op wikipedia

Het gaat dus om unnonoctium. op de link hierboven alle informatie. en de link hieronder een topic erover. :oops:

die topic

Berichten: 180

Re: Nieuw element?

Bedankt! Nu kan ik weer wat intressants vertellen in de les!! :oops:

Reageer