[scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

Mohrs zout is het dubbelzout van ijzer(II)sulfaat en ammoniumsulfaat. Het bevat kristalwater. De formule van Mohrs zout is FeSO4 . (NH4 )2 SO4 .xH2 O. Wanneer Mohrs zout wordt opgelost in water ontstaan de ionen Fe2+ , NH4 + en SO4 2- . We kunnen de hoeveelheid Mohrs zout bepalen door titratie met een kaliumpermanganaat oplossing, omdat de ijzer(II) ionen door het permanganaat worden geoxideerd. Wanneer de hoeveelheid Mohrs zout bekend is ben je vervolgens in staat het aantal moleculen kristalwater per ijzer(II)ammoniumsulfaat molecuul te berekenen.

Voorschrift.

Breng de buret op sterkte en vul hem met de kaliumpermanganaat oplossing.

Nadat de pipet op sterkte is gebracht breng je 25,00 mL Mohrs zout oplossing in het titreervat. Vervolgens voeg je 10 mL 2 M zwavelzuur oplossing toe. Gebruik een maatcilinder. Titreer nu tot een blijvende zeer licht roze kleur.

Gegevens:

Massa Mohrs zout in gram per liter: 23.00

KMnO4 gram per liter : 1,54

Vragen:

1. Leidt door het optellen van 2 halfvergelijkingen de reactievergelijking af. (is me half gelukt)

2. Leg uit waarom er zwavelzuur moet worden toegevoegd (ik heb op deze site ergens gevonden dat er zuur wordt verbruikt bij de titratie en er daarom zwavelzuur moest worden toegevoegd)

3. Leg ook uit waarom de hoeveelheid zwavelzuur niet erg nauwkeurig bekend hoeft te zijn.

4. Wanneer men voor het aanzuren zoutzuur gebruikt in plaats van zwavelzuur mislukt de bepaling. Leg uit hoe dit komt. Gebruik bij je uitleg ook een reactievergelijking!

5. Waarom is er geen indicator nodig?

6. Bereken de molariteit van de KMnO4 oplossing.

7. Bereken het gehalte kristalwater in Mohrs zout.

8. Een oplossing van Mohrs zout blijft maar korte tijd goed. Geef hier een verklaring voor.

Begin en eindstanden 1e titratie: 0.00 - 29.3 (29.30 mL toegevoegd)

Begin en eindstanden 2e titratie: 14,05 - 43.4 (29.35 mL toegevoegd)

Ik heb al rond gekeken op de site en iemand gevonden die had precies hetzelfde als mij, maar hij was nog niet helemaal af.

Als iemand mij helpt, hardstikke bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

Die is nu wel helemaal af, kun je je klasgenootjes verder doorverwijzen naar de zoekfunctie? Anders hebben we dadelijk 25 topics van mensen die niet echt snappen wat ze nu gedaan hebben :oops:

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

haha zal ik doen.. maar waar is de rest dan? van die van arjen1110, want opgegeven moment stopt het..

En bij mijn titratie heeft me scheikunde leraar dit opgegeven: KMnO4= 1,54 gram per liter.. hoe krijg ik dat dan in molariteit? 0=) .. ja sorry, ik ben echt niet een van de slimste. Ik heb zo'n moeite met scheikunde..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

Als wij hier antwoord geven op je vragen wordt je daar zelf niet slimmer van. Alleen als je probeert zelf een oplossing te vinden, en ons voordoet waar dat misgaat kunnen we je echt helpen.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

Hoeveel mol komt overeen met 1,54 gram KMnO4?

Deel dat door het volume waarin het zit opgelost.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

1,54/ 29,225= ??

Mijn rekenmachine is deze week gestolen, ik had zo'n casio T-nogwat.

En ik doe al zo veel mogelijk zelf. Maar afentoe heb ik wel beetje hulp nodig. Ik moet alleen van die basis formules bij de hand hebben, maar die heb ik nu niet.

Volgens mij is concentratie x volume = mol er eentje van.

Weten jullie nog anderen?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

Onee foutje.... uhmmz even nadenken.. ik ga het even proberen om te rekenen die gram naar mol!

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

Wacht ik weet ene ebter idee.. ik begin wel bij vraag 1:

ik heb nu:

MnO4- + 8 H3O+ + 5e- --> Mn2+ + 12 H2O

Fe2+ --> Fe3+ + e-

En dat samen gooien, krijg je:

MnO4- + 8 H3O+ + 5 Fe2+ -> Mn2+ + 12 H2O + Fe3+

begin ik goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Het kristalwater in Mohrs zout

Kimmiej, ik had je al gevraagd om sub- en superscript te gebruiken (hier). Wil je dat ook doen dan, dat maakt het veel duidelijker.

De halfreactie die je geeft lijkt me wel te kloppen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer