Synthese van maghemiet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Synthese van maghemiet

Wie kan ons uitleggen (graag met reactievergelijkingen) hoe de oxidatie van magnetiet (Fe3O4) tot maghemiet (Fe2O3) tot stand komt door toevoegen van Fe(NO3)3

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 1.379

Re: Synthese van maghemiet

Het ijzeroxyde Fe2O3 heeft de naam Haematiet. Die naam heeft het vanwege de rood-bruine kleur. Met magnetiet ontleent zijn naam aan zijn (zwakke) magnetische eigenschappen.

De reaktievergelijkingen zijn:

NO3- ---------) NO2- + O

en: 2Fe3O4 + O -------) 3Fe2O3
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: Synthese van maghemiet

Verloopt deze reactie spontaan? Zo ja, hoe snel gaat die reactie dan? Normaliter is nitraat toch wel erg inert in waterige oplossing en niet-zuur milieu.

Berichten: 1.379

Re: Synthese van maghemiet

Neen, ik geloof zelf ook niet zo erg in deze reaktie. Beide oxyden zijn opgeschreven in hun "nominale" samenstelling. In werkelijkheid zijn het twee vaste fasen met een variabele stoechiometrische samenstelling. Zuurstofrijk magnetiet kan continu overgaan in zuurstofarm haematiet. Bij hogere temperatuur. Je kunt het dus ook als een rekristallisatie zien. Magnetiet is een omgekeerde spinel. Wat haematiet is zou ik eerst eens moeten nakijken. Ik weet wel dat beide vaste fasen veel op elkaar lijken.

Ik vermoed dat dit slechts een oefening voor scholieren is in het opschrijven van een reaktievergelijking. En dan kun je niet te veel relativeren en reaktieomstandigheiden ter discussie stellen. Dat komt eventueel later nog wel eens.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 161

Re: Synthese van maghemiet

Terzijde; in stoomketels vormt zich aan de binnenzijde van de pijpen (waterzijdig) vaak een magnetietlaag. Die laag beschermt in zekere zin de pijpen maar is nogal gevoelig voor zuurgraad; als je spuiwater donkerbruin tot zwart is weet je dat de magnetietlaag er uit komt (en dan is het al te laat uiteraard).

Berichten: 1.379

Re: Synthese van maghemiet

Adriaan , ooit heb ik hier iets van geweten. Dat betrof de magnetietvorming in superkritische stoom, dus bij omstreeks 400 graden. Voor onze electriciteitcentrales.

Maar, hoe stel je daarbij een zuurgraad in zonder een minerale base te gebruiken? Het enige dat ik kan bedenken is ammonia. Minerale basen leiden snel tot loogbrosheid. Vooral op plaatsen met metaalverbindingen. De gewenste zuurgraad was altijd pH = omstreeks 9. Maar geldt dit ook voor superkritisch water?

Deze magnetietvorming zie ik als de reaktie tussen ijzer en water volgens:

3Fe + 4H2O ------) Fe3O4 + 4H2

Maar, hierbij zie ik de zuurgraad nog geen rol spelen. Kun je hierover iets uitleggen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 161

Re: Synthese van maghemiet

De zuurgraad moet in balans zijn met het fosfaat, dat bereik je door het spuivolume en de doseringen (spul van GE Betz) aan te passen (mede aan de belastingen). Weet niet wat precies de samenstelling van die doseringen is :oops:

Berichten: 19

Re: Synthese van maghemiet

Ik vermoed dat dit slechts een oefening voor scholieren is in het opschrijven van een reaktievergelijking.
Dit is niet het geval. We zijn bezig met het maken van een vloeibare magneet.

Maar misschien kan ik jullie wat verder op weg helpen met de voorgaande handelingen:

FeCl3*4H2O en FeCl2*6H2O

oplossen in water, dan ammonia toevoegen dat leidt tot de vorming van een neerslag.

Deze neerslag is bijeen te brengen met een magneet, zodat de overige vloeistof kan worden verwijderd. Aan de neerslag wordt dan HNO3 toegevoegd.

Als er hierna Fe(NO3)3 wordt toegevoegd, wordt de oxidatie van magnetiet tot maghemiet voltooid.

Ik hoop dat jullie ons hiermee verder op weg kunnen helpen.

Berichten: 19

Re: Synthese van maghemiet

Wie kan ons helpen??? :oops:

Berichten: 3.145

Re: Synthese van maghemiet

Toevoegen van ijzer(III)nitraat leidt niet tot verdere oxidatie.

Dit thread op sciencemadness over ferrofluid helpt jullie misschien verder:

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthread.php?tid=7407

Berichten: 19

Re: Synthese van maghemiet

Toevoegen van ijzer(III)nitraat leidt niet tot verdere oxidatie.
Vreemd toch staat dit in het voorschrift van de UU. Bedankt voor de link, we struinen het internet maar weer eens af voor antwoorden :oops:

Berichten: 3.145

Re: Synthese van maghemiet

Leuk dat ik jullie ook zag op sciencemadness :oops: . Wie weet komt encipher met meer info waar jullie wat mee kunnen.

Berichten: 19

Re: Synthese van maghemiet

ja idd zou wel mooi zijn. Hopelijk schrik ik hem niet af met mijn beroerde engels :oops:

Reageer