polariteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

polariteit

Elke molecule is apolair of polair, nu weet ik niet helemaal hoe ik die polariteit kan vinden voor een stof, ik heb vectorsom gezien maar weet niet echt hoe ik dit moet berekenen ook met het dipoolmoment ben ik wat in de war, hoe kan je weten of een stof polair of apolair is?

Bedankt voor eventuele hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: polariteit

Als je alleen wilt weten in welke mate een verbinding polair of apolair is, dan kun je de log Koc opzoeken. Hiervan zijn wel gegevens op internet.

De Koc-waarde geeft de verdeling weer van een verbinding tussen octanol en water. Bij een log Koc van 6 zit er 106 x meer van de verbinding in octanol dan in water. Bij een log Koc van 0 is dat gelijk. Bij negatieve log Koc-waarden zit er meer van de verbinding in water dan in octanol.

Hoe lager de log Koc, des te polairder de verbinding. Een log Koc van 6 is apolair, een log Koc van 0 is al redelijk polair.

Berichten: 26

Re: polariteit

Zijn er ook geen andere manieren om dit te vinden tussen twee stoffen? het heeft te maken met de vectoren ofzo:s de som ervan meerbepaald? Maar ik weet zelf niet hoe hieraan te beginnen, ik heb die polariteit nodig om de oplosbaarheid in water te berekenen volgens de regel LIKE DISSOLVES LIKE, is er nog een andere manier?

Groetjes

Berichten: 86

Re: polariteit


ik heb die polariteit nodig om de oplosbaarheid in water te berekenen
mmmm....ik weet niet of dat kan. Als iemand weet hoe dat moet, ben ik er wel geinterreseerd naar!

Apolair = ongeladen molecuul, geen dipool moment

Polair = geladen molecuul, dipool moment

Als je een periodiek systeem voor je hebt kun je gemakkelijk kijken of er een groot verschil is tussen de atomen in een molecuul in electronegativiteit.

>>> Vuistregel: Hoe meer naar rechts en hoe hoger je in het periodiek systeem gaat, hoe groter de electronegatieviteit van dat atoom.

/\

|

|

|

----------------->

Bij een bepaald verschil in electronegativiteit wordt gesproken van een polair molecuul; anders is het apolair.

Waar de negatiefste lading zit wordt aangegeven met "delta min"; waar de positieve lading .... "delta plus".

Qua structuur moet je kijken naar vectoren ja. Bijv.:

O = C = O [Delta -] = [Delta +] = [Delta -]

maar omdat de delta min elkaar uitdoven omdat ze tegengesteld zijn....

<------- = = ---------->

is het dipool moment 0. Dus apolair.

Reageer