Structuur aluminiumoxide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Structuur aluminiumoxide

Hallo allemaal,

Ik zoek de structuurformule van Aluminiumoxide (Al2O3). Zelf was ik al wat aan het tekenen geweest, maar ik kwam er niet echt uit. Verder zocht ik ook de kristalstructuur (een beetje als het Atomium in Belgie).

Kunnen jullie me hier mee helpen? Op internet is er weinig te vinden over de structuren van Al2O3.

Bedankt!

Toxic Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Structuur aluminiumoxide

Volgens mij is elk aluminiumatoom verbonden met 3 zuurstoffen en elk zuurstof weer met 2 aluminiumatomen. Dit hoeven niet steeds 3 dezelfde zuurstoffen per 2 aluminiumatomen te zijn. Het kan ook zijn dat 1 der aluminiumatomen aan een heel andere zuurstof vastzit dan de andere. Maar dit is maar een theorie van een complete leek hierin :oops:

Berichten: 774

Re: Structuur aluminiumoxide

zie deze link : (de ladingen zijn wel niet duidelijk zichtbaar, maar die kan je zelf wel erbij zetten, indien niet, vraag het even in deze topic :oops: )

http://www.acros.be/DesktopModules/Acros_S...rchString=Al2O3

Berichten: 13

Re: Structuur aluminiumoxide

Thanks! Ik had een zelfde structuur getekend, maar ik dacht dat het niet klopte. Dat is nu klaar.

Weten jullie toevallig ook iets over de kristalstructuur?

Re: Structuur aluminiumoxide

Al2O3 heeft de algemene naam korund, kijk voor de eigenschappen en kristallografie op de volgende link

http://www.webmineral.com/data/Corundum.shtml

Berichten: 13

Re: Structuur aluminiumoxide

Dankjewel voor de info. Het kristalrooster ziet er wel wat ingewikkelder uit dan verwacht :oops: . Als ik er verder niet uit kom zal ik hier nog wel posten! 8-[

Mvg,

Toxic Afbeelding

Berichten: 1.379

Re: Structuur aluminiumoxide

Alumiumoxyde is bekend onder een groot aantal namen. Deze namen hebben meestal betrekking op de vindplaats van een minerale vorm van het oxyde.

Ik geef enkele namen: bauxiet, boehmiet, pseudo-boehmiet, baijeriet en nog anderen.

De diverse structuren zijn uitvoerig wetenschappelijk onderzocht, vooral in verband met belangrijke technische toepassingen. Ik geef, uit mijn blote hoofd, enkele voorbeelden:

- Toepassing als draagmateriaal voor katalysatoren in de procesindustrie.

- De toepassing als dielectricum in electrolytische condensatoren op basisch van aluminium. ( elco's)

- De toepassing als beschermlaag op aluminium. Zie hierover het eloxeren van aluminium en het anodiseren van aluminium. Hier gaat het vooral om boehmiet en

pseudo-boehmiet.

In bovenstaande voorbeelden gaat het om het waterhoudende oxyde. Korund is echter een watervrij mineraal. Dit is waarschijnlijk bij hoge temperatuur ontstaan want als het in een natte omgeving gemaakt wordt blijft het water bevatten vanwege de grote affiniteit van het oxyde tot water.

Het wordt eenvoudiger als U vermeldt welke toepassing U op het oog heeft.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 13

Re: Structuur aluminiumoxide

De toepassing is, hoe gek het ook mag klinken, voor de standbouw wereld. Ik kan er niet heel veel over zeggen omdat het project zich nog in de ontwerpfase bevind, maar het is voor een klant die iets te maken heeft met aluminium.

mvg,

Toxic Afbeelding

Reageer