lipidedubbellaag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 120

lipidedubbellaag

Is de lipidedubbellaag geladen?

Berichten: 181

Re: lipidedubbellaag

... zoals in bijvoorbeeld zeep ? :oops:

CH3-(CH2)n-CH2-COO(-) + kation(+) - alleen de polair groep draagt een lading

... of heeft je vraag betrekking op de lipide-laag in celwanden ?

Gegroet,

OMS

Berichten: 120

Re: lipidedubbellaag

ik had men vraag wat meer moeten specifieren. Eigenlijk heeft het betrekking op de verankering van transmembranaire proteïnen in een lipide dubbellaag. Deze is o.a. mogelijk door ionische bindingen tussen aminozuren en de geladen oppervlakte van de dubbellaag. Maar ik vraag me nu af op de lipidedubbellaag wel geladen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: lipidedubbellaag

Volgens mij zijn lipide in membranen negatief geladen.

Dit heeft als voordeel dat celorganellen niet met elkaar in interactie gaan doordat - en - elkaar afstoten. Wil je die lipiden lagen met elkaar verbinden, zoals bijvoorbeeld een interactie tussen autofagosoom en lysosoom, heb je hiervoor Ca ionen nodig.

MvG Ron

Berichten: 120

Re: lipidedubbellaag

Hoe komt het dat de lipiden in de membranen negatief geladen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lipidedubbellaag

Omdat er polaire koppen naar buiten steken, net zoals bij zeep. In wezen zou je kunnen stellen dat onze cellen niets meer dan veredelde micellen zijn.

Berichten: 120

Re: lipidedubbellaag

Is een polair iets dan negatief geladen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: lipidedubbellaag

Nee, polaire stoffen hoeven niet per se negatief geladen te zijn... water is een van de bekendste polaire stoffen en is zeker niet negatief geladen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lipidedubbellaag

Nee klopt, maar dit is het negatieve deel van een zout. Eigenlijk hetzelfde als wat er overblijft als je azijnzuur met loog laat reageren. Alleen met een langere alkylstaart.

Door die negatief geladen kop kun je ze met positieve calciumionen aanelkaar naaien.

Berichten: 120

Re: lipidedubbellaag

Oké, dankjewel!

Berichten: 7

Re: lipidedubbellaag

In het geval dat je de vraag stelt met betrekking tot neurale cellen of andere exiteerbare cellen: deze hebben én een (-) en een (+) lading vlak boven het oppervlak, afhankelijk van tijdstip en cytoplasmatische/extracellulaire zijde..

Reageer