sulfaat in putwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 54

sulfaat in putwater

Sorry voor het nog openen van dit topic

Maar vroeg me af als je sulfaat ionen in putwater wilt bepalen,Hoe gaat dit dan in zijn werk.Want water is dan toch ook kleurloos welke oplossing moet je dan maken waarmee je je ijklijn moet opstellen en dan had ik nog 1 vraagje wat is de functie van een blanco en waar bestaat dit dan uit in het algemeen ?

alvast bedankt

Marco

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: sulfaat in putwater

Ik heb het toch maar even in een apart topic gezet, hoor! Anders leest niemand je vraag misschien.

Over een blanco is wel meer gezegd op het forum. Zoek eens rond!

Berichten: 54

Re: sulfaat in putwater

Als ik het goed heb is de blanco gewoon een leeg cuvetje wat je erna van je meting aftrekt ,als dit niet goed is gelieve me te verbeteren

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: sulfaat in putwater

Nou dat ligt er maar aan! Extreem voorbeeldje: ik heb een oranje vloeistof, en de stof die ik wil detecteren wordt groen na complexering. Ik heb zo het idee dat een leeg cuvetje dan niet meer volstaat. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: sulfaat in putwater

In dit putwatergeval, dat misschien inderdaad een eigen kleur heeft, is het gebruikelijk om putwater zelf als blanco te nemen. Je laat dat blancomonster de hele analyse meelopen, behalve het toevoegen van de kleuringsreagentia voor sulfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: sulfaat in putwater

Want daar komt een blanco eigenlijk op neer: alle zooi meten behalve je reagens.

Het is dus eigenlijk ook mogelijk om een blanco te stellen bij een zuur/base titratie: namelijk wat er wordt verbruikt door de indicator zelf [!]

Berichten: 54

Re: sulfaat in putwater

oké bedankt maar heeft er iemand ervaring of een idee welke kleurreagens ik moet toevoegen.Want ik dacht dat de metingen gebeuren bij 530nm dus het groene "gebied".En dan moet je rekening houden met complexe kleuren.Maar moet je nu de tegengestelde kleur of dezelfde kleur nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: sulfaat in putwater

Hoe heb je dat eerder geleerd? Dat met die kleuren. En je moet iets zoeken waarmee sulfaat een complex vormt. Een zeer goede bron hiervoor is google en wikipedia.

Berichten: 14

Re: sulfaat in putwater

Hetgeen marjanne zegt betreffende de blanco is wel aangewezen. Maar vul telkens twee potjes één met kleurreagens en één zonder en meet beide en neem het verschil. Anders indien het water van nature niet gekleurd is volstaat het om als blanco demiwater te gebruiken waar je al de zelfde reagentia toegevoegd hebt als bij je staal.

Berichten: 14

Re: sulfaat in putwater

je kunt ook via www.skalar.com opvragen hoe zij online sulfaat gaan bepalen. Het principe blijft uiteindelijk hetzelfde.

Berichten: 54

Re: sulfaat in putwater

oke bedankt

Reageer